Uppföljare eller tillägg?

Xcom: Enemy Within släppt till Android & Ios

Uppföljaren till förra årets kanske bästa mobilspel har släppts till Android och Ios.

Publicerad Uppdaterad

Om undertecknad hade fått välja skulle vinnaren av förra årets bästa mobilspel solklart vara Xcom: Enemy Unknown, som lyckades med bedriften att vara lika snyggt som konsolversionen samtidigt som det faktiskt fungerade bättre på pekskärm rent speltekniskt.

Nu har 2K slängt ut den versionen från App Store till förmån för ”uppföljaren” Xcom: Enemy Within. Att de tagit bort originalet är lite trist, men har sin förklaring i att uppföljaren mer kan ses som ett tilläggspaket till originalet än ett helt nytt spel. Nytt är främst möjligheten att hitta och använda resursen Meld för att bland annat bygga Mecha-soldater samt ett par nya uppdragstyper. Spelet har funnits ute till stationära konsoler ett ganska bra tag, men finns nu alltså även till Android och Ios. Surt nog kostar spelet 99 kronor till Iphone och Ipad, medan Androidanvändare får hosta upp tjugo spänn mer.

Vi har ett ganska problematiskt förhållande till 2K och deras mobilspel. Civilization Revolution var fantastiskt, om än småbuggigt. Uppföljaren var en fullständig katastrof. Bioshock var sjukt snyggt, men en katastrof att spela. Att de nu tar bort Enemy Unknown och ersätter det med Enemy Within känns som ett småfult sätt att kunna ta ut fullpris för vad som i praktiken är ett tilläggspaket. Vi har inte hunnit börja testa spelet än, men förhoppningsvis har de inte förstört det kanske bästa mobilspelet de någonsin byggt ihop i alla fall.

Xcom: Enemy Within på App store
Xcom: Enemy Within på Google Play Store