• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Växeln i molnet och kontoret i mobilen

Jämförande test: Mobilväxlar

Vi testar åtta smarta tjänster som ger dig en komplett växel och kontroll över företagets telefoni – både i mobilen och vid skrivbordet.

Publicerad:

13 aug 2015 - 11:35

Uppdaterad:

6 okt 2015 - 15:54

Att hantera alla inkommande samtal kan vara en utmaning – inte minst för små företag. När telefonerna ringer ofta, men med oregelbundna mellanrum, gäller det att hitta en balans mellan att göra det lätt för kunderna att ta kontakt och ge medarbetarna så effektiv arbetstid som möjligt. Med ett gemensamt inkommande nummer blir det enklare att svara snabbt även när delar av personalstyrkan befinner sig i möten, försjunkna i arbete eller på semester. Smarta kösystem, menyer och hänvisningar gör att inga kontakter hamnar mellan stolarna. Vi har testat tjänsterna som hjälper till att höja nivån på ditt företags telefonservice – även system som passar för de minsta arbetsplatserna.

Easy Telefoni

Easy Telefoni är den enda leverantören i testet som inte erbjuder några egna SIM-kort eller mobilabonnemang. Tjänsten består av själva växeln och eventuella anknytningar för IP-telefoni – softphones eller fysiska apparater. Som kund kan man välja operatör nästan helt fritt. Abonnemang från Tre fungerar inte fullt ut i dagsläget, men mobiler i övriga nät ger funktioner som linjestatus och flytt av samtal mellan mobil och bordstelefon – sådant som normalt kräver att man använder växelleverantörens SIM-kort.

Easy Telefoni använder växelplattformen Mitel/Telepo. Mobilappen har två menyflikar i nederkanten – den vänstra öppnar huvudmenyn medan den högra leder till gränssnittet där man matar in hänvisningar och statusuppdateringar. De första gångerna krävs många steg för att få all information på plats – vilken aktivitet ska visas för kollegorna, ska statusen gälla en viss tid eller till nästa arbetsdag, ska telefonen vidarekopplas osv. Genom att skapa genvägar kan man snabba upp processen. Genvägarna fungerar som ett makro med all information för en hänvisning och man kan upprätta ett eget bibliotek med exempelvis utbildningsdag, lunch, kafferast och de vanligaste längderna på möten. Appen har ett modernt utseende och är enkel att använda medan det webbaserade administrationsgränssnittet är betydligt mer komplicerat.

I grundpriset för Easy Telefoni ingår enkla svarsgrupper i form av så kallade Hunt Groups medan köfunktionen kostar extra. Priserna i tabellen går att få ner något om man kan tänka sig att teckna avtal med bindningstid. Rabatten vid 24 månaders avtal är 10 % och 36 månader ger 15 %.
Plus: Full funktionalitet med de flesta operatörer
Minus: Svåröverblickad administration

Phonera Växel

Phonera blev uppköpta av Com Hem under 2013 och mobilväxeln är ett resultat av sammanslagningen. I botten finns samma plattform som Com Hem använder för sina telefonikunder, men apparna är nyutvecklade för växeltjänsten.

Administrationsappen ”Office Control” är en intressant lösning för att göra växelinställningarna hanterbara utan att skala bort för mycket av funktionerna. Office Control körs på en Ipad eller Androidplatta och innehåller både växelns konfiguration och interaktiva formulär för att beställa nya abonnemang och tjänster. Det finns inte lika många inställningsmöjligheter som i växlarna med Mitel/Telepo-gränssnitt, men i gengäld är det betydligt lättare att hitta funktionerna på egen hand. Scheman och öppettider hanteras via en grafisk kalender och appen har tydliga symboler som förklarar vad olika funktioner gör – till exempel telefonlurar i en rad eller i en cirkel för att indikera olika ringmönster.

Appen gör det möjligt att spela in ljudklipp med bra kvalitet för växelns olika meddelanden. Har man färdiga filer måste de däremot skickas till kundtjänst för installation. Mobilappen utgörs av Broadsoft UC-One och innehåller, förutom de vanliga växelfunktionerna, en del som påminner om Google Hangouts med stöd för chatt, gruppsamtal med video och statusuppdateringar med platsdelning i ett och samma gränssnitt. Appen finns även i en surfplatteanpassad version där man kan visa video från fyra personer samtidigt.

Det ingår bara tre platser i gruppsamtalen som standard, men mot tillägg kan man bygga ut tjänsten till max 30 deltagare varav 15 med video.
Plus: Välgjord app för administration och beställning
Minus: Saknar stöd för Windows Phone

Telavox Mobil Växel

Telavox har precis som Phonera satsat på snygg och användarvänlig administration. Telavox har dock valt att lägga den på webben istället för i en app. Webbgränssnittet kallas Flow och innehåller både inställningar och möjlighet att beställa ytterligare tjänster. Webbgränssnittet är enkelt att lära sig – både inställningarna för hela företaget och för enskilda användare. Det finns en Google-liknande kalender där man kan lägga in både egen närvaro och växelns öppettider. Svarsgrupper och menysystem (IVR) visas grafiskt och man kan klicka i flödesschemat för att lägga till, ändra och ta bort funktioner. Högst upp visas en lur som symboliserar det inkommande samtalet och sedan kan man steg för steg välja händelser som menyval, uppspelad information och koppling till svarsgrupper eller specifika personer. Gränssnittet kräver lite mer av användaren än exempelvis Telia eller Phonera, men det motiveras med fler anpassningsmöjligheter.

Prissättningen bygger på att ett visst antal växeltjänster ingår i avtalet och som växeltjänst räknas varje IVR, svarsgrupp, röstbrevlåda och faxbrevlåda. I grundpaketet ingår tre stycken sådana tjänster. Det finns tre olika typer av användare – free, fixed och mobile. En free-användare kan bara chatta med kollegorna medan mobile omfattar fastprismobil, softphone och möjlighet att använda bordstelefon.

Telavox mobilapp och softphone finns för alla stora system inklusive Windows Phone och skrivbordslinux. Appen är inte lika intuitiv som webbtjänsten, men den har flera kraftfulla funktioner – till exempel olika ringmetoder. Om du använder en mobil med annat abonnemang än Telavox eget kan du ändå ringa upp samtal via växeln för att visa företagets fasta nummer på nummerpresentationen. När man kopplar ett samtal kan man välja direkt i appen om det ska göras direkt eller med avisering. Telavox ger rabatt på månadskostnaderna om du tecknar avtal med bindningstid.
Plus: Bra webbaserad administration
Minus: Appen kräver att man läser manualen

.

.

 

.