-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Hörbarhet tvåa
Apptest: Bioshock
2K tar sig vatten över huvudet med pekskärmsversionen av Bioshock.
Efter att ha plockat in Xcom i mobilen och gjort spelet både bättre och lika omfattande blev 2K tydligen kaxiga och gav sig på Bioshock. Medan turordningsbaserade strategispel är en sak är hårdnöten FPS en helt annan grej, särskilt när de helt och hållet dissar stöd för externa kontroller.
Bioshock i sig är väldigt mycket. Det är ett av historiens mest inflytelserika spel, det är en studie i konst, en psykologisk studie av människan, lite skräckspel, en hel radda samhällskommentarer och så vidare. Till Ios är det däremot bara nästan lika fint som till konsol rent grafiskt, vilket tidigare varit en av spelets styrkor.
Problemet här, som med i stort sett alla förstapersonsspel till pekskärm, är kontrollerna. Bioshock gör inget revolutionerande för att ge oss ett nytt spelsätt med detta, utan kör på samma rejs som alla andra. Det gör dels att hetsiga situationer blir betydligt svårare att hantera samtidigt som det innebär en hel del irritation när det ska bytas spelläge. Med en spelkontroll i handen har du alltid styrspakarna greppade medan de andra fingrarna kan växla till krypläge, byta vapen eller liknande. Här handlar det ständigt om att släppa en ”spak” för att nå en annan funktion, vilket helt och hållet tar bort poängen med den sjukt tajta upplevelsen som var Bioshock. Att råka i klorna på en Big Daddy bara för att kontrollerna fumlades bort är inte något som gör att vi uppskattar det direkt.
2K, eller snarare tomtestudion 2K China (ansvariga för avskrädet Civilization Revolution 2), fortsätter sin tradition med oförklarligt buggiga spel dessutom. I Bioshock är det ljudet som försvinner helt mellan olika laddningsstationer (något även Xcom lider av) och som i bästa fall kommer tillbaka när du startat om spelet en eller två gånger.
Vi tänker inte ens gå in på spelets kvaliteter eller handling, för med ljudbuggarna och den fullständigt oinspirerade kontrollen spelar det helt enkelt ingen roll. Tio spänn hade varit ett rimligt pris, inte det tiodubbla.
