-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Hörbarhet tvåa
Apptest: Bioshock
2K tar sig vatten över huvudet med pekskärmsversionen av Bioshock.
Efter att ha plockat in Xcom i mobilen och gjort spelet både bättre och lika omfattande blev 2K tydligen kaxiga och gav sig på Bioshock. Medan turordningsbaserade strategispel är en sak är hårdnöten FPS en helt annan grej, särskilt när de helt och hållet dissar stöd för externa kontroller.
Bioshock i sig är väldigt mycket. Det är ett av historiens mest inflytelserika spel, det är en studie i konst, en psykologisk studie av människan, lite skräckspel, en hel radda samhällskommentarer och så vidare. Till Ios är det däremot bara nästan lika fint som till konsol rent grafiskt, vilket tidigare varit en av spelets styrkor.
Problemet här, som med i stort sett alla förstapersonsspel till pekskärm, är kontrollerna. Bioshock gör inget revolutionerande för att ge oss ett nytt spelsätt med detta, utan kör på samma rejs som alla andra. Det gör dels att hetsiga situationer blir betydligt svårare att hantera samtidigt som det innebär en hel del irritation när det ska bytas spelläge. Med en spelkontroll i handen har du alltid styrspakarna greppade medan de andra fingrarna kan växla till krypläge, byta vapen eller liknande. Här handlar det ständigt om att släppa en ”spak” för att nå en annan funktion, vilket helt och hållet tar bort poängen med den sjukt tajta upplevelsen som var Bioshock. Att råka i klorna på en Big Daddy bara för att kontrollerna fumlades bort är inte något som gör att vi uppskattar det direkt.
2K, eller snarare tomtestudion 2K China (ansvariga för avskrädet Civilization Revolution 2), fortsätter sin tradition med oförklarligt buggiga spel dessutom. I Bioshock är det ljudet som försvinner helt mellan olika laddningsstationer (något även Xcom lider av) och som i bästa fall kommer tillbaka när du startat om spelet en eller två gånger.
Vi tänker inte ens gå in på spelets kvaliteter eller handling, för med ljudbuggarna och den fullständigt oinspirerade kontrollen spelar det helt enkelt ingen roll. Tio spänn hade varit ett rimligt pris, inte det tiodubbla.