-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Biljett ganska lätt
Apptest: SL-biljetter
Tanken är att appen ska göra det enklare att köpa enkelbiljetter och låta dig slippa krångliga SMS-beställningar.
Om du ska resa med kollektivtrafiken i Storstockholm och inte har något månadskort så har SMS eller kontantbiljetter man köper i kiosker varit alternativet. På bussar tar chaufförerna sedan en tid inte emot kontanter och där har därför SMS ofta varit det främsta alternativet. Nu finns även en app för att köpa enkelbiljetter och den ska göra biljettbeställandet lite enklare.
Appen i sig är gratis att ladda ner och det första man möter är valet av betalsätt. Betalningen sker alltså inte via SMS som annars utan med hjälp av antingen faktura eller betalkort. Om du står vid en busshållplats och ska göra ditt första köp behöver du alltså ett par minuter för att komma igång. Bakom appen står bolaget Klarna och det är även de som hjälper SL med betalningslösningen. Genom att ange sitt personnummer först får man möjligheten att välja faktura som betalsätt, men när vi testar väljer vi istället betalkort och får därför mata in kortnummer och giltighetstid. Sedan är man klar att köpa sin första biljett. Vid första försöket stöter vi dock på problem. Att beställa själva biljetten ser enkelt ut, endast ett knapptryck behövs, men sedan står appen bara och tuggar och efter någon minut får vi felmeddelandet att ”ett serverfel har uppstått” samt att vi ska försöka igen. Ståendes vid spärrarna till tunnelbanan gör vi som vi blivit tillsagda, men inget händer, så vi får skjuta upp testandet till en annan dag och då går det bättre. Man ska kanske tillägga att alternativet, att skicka ett SMS istället, även det kan dras med driftstörningar ibland.
I övrigt levererar appen faktiskt en del fördelar jämfört med SMS-beställningen. Tack vare att appen vet var du är kan den hjälpa dig att välja rätt zon baserat på var du är och vart du ska åka. Det är även enklare att använda appen för att beställa eftersom du slipper hålla reda på telefonnummer att skicka till och de koder som berättar om vilka zoner du ska åka igenom och vilken typ av biljett du vill beställa (helt eller halvt pris). I appen kan du se din beställningshistorik och den biljett som är aktiv visas även tillsammans med en nedräknare som visar hur lång tid det är kvar innan biljetten blir förbrukad.
När du ska visa din biljett så gör du det idag för bussföraren precis som med vanliga SMS-biljetten, alltså att du helt enkelt håller fram skärmen så att chauffören kan se biljetten i skärmen. I vissa biljettkurer i tunnelbanan däremot har man hunnit installera avläsare som man ska hålla upp mobilen mot och som då läser av om biljetten är giltig.
Det är inte jättemånga fördelar som den här appen ger dig, men det är ändå ett steg som gör att biljettbeställningen förenklas en aning eftersom appen kan göra processen visuellt tydligare än alternativet att beställa via SMS. En av fördelarna med nya appen ska vara att det är svårare för bedragare att förfalska biljetter, men de mera lättförfalskade SMS-biljetterna kommer att finnas kvar parallellt.
