Josefin – skolhjälp

I teorin ett riktigt bra spel som tyvärr lider av en hel del dumma designmissar.

Publicerad Senast uppdaterad

Grundspelet är gratis och innehåller ett spel och en slutboss som du kommer åt efter att ha samlat tillräckligt mycket poäng.

Grundspelet består av en bokstavslek, där spelaren ska vicka telefonen för att styra en bokstav till rätt bild. Problemet är bara att styrningen är rejält dåligt kalibrerad och att spelet i sig är väldigt otydligt. Bilden på en nöt kan vara både nöt och ett antal specifika nötter exempelvis och när du gör fel får du aldrig veta vad som var rätt svar. Både innan spelet drar igång och efter varje rätt svar börjar kaninen Josefin och hennes kompisar prata… och prata… och prata. Det finns ingen möjlighet att klicka förbi det hela eller snabba upp det, vilket gör att vår yngre testperson tröttnar fort. När du samlat ihop tillräckligt många poäng får du tampas med den svarta riddaren i ett enkelt, inlärningsinriktat plattformsspel som är ljusår ifrån det sega bokstavsspelet.

Ett annat problem är det ständiga tjatet om att köpa saker i spelet. Dels finns det ett antal tillägg för bland annat matematik, svenska och engelska för 22 kronor stycket. Utöver det kan spelaren även köpa hjälpmedel och extrapoäng i spelets butik, något som påpekas hela tiden. För att vara en app som är tänkt att hjälpa barn att lära sig nya saker blir det en rejält sur eftersmak när det hela tiden tjatas om nya saker som kan köpas in istället för att fokusera på inlärningen. Vi hade hellre sett en dyrare app som helt hoppade över allt freemium-trams som spelet är nedlusat med.