Pengar eller bus

Speltips: Rest in Pieces – snyggt men kan bli kostsamt

Det är lite för uppenbart att spelet rest in Pieces är mer intresserat av att få spelaren att betala än att ha roligt.

Publicerad Uppdaterad

Det svenskutvecklade spelet har ett skräcktema som passar för årstiden, och är otvivelaktigt snyggt.

Temat är att du ska rädda ett antal själar ur mardrömmar. Själarna representeras av porslinsdockor, och själva spelmomentet består i att du ska svänga dessa porslinsdockor fram och tillbaka i en pendelrörelse för att ta dem förbi diverse hinder.

Spelet tillskriver sig således konceptet att mobilspel ska ha en enkel spelidé. Det går också all in på Free to Play-konceptet. Du plockar upp kristaller i banorna som du kan använda till att låsa upp flera figurer eller inte behöva starta om en bana från början, och givetvis kan du köpa dessa för riktiga pengar också. Vidare måste du betala eller titta på reklam om du vill få nya liv i spelet.

Tanken är att du ska vilja låsa upp nya banor och ta del av ny grafik, men själva spelmomentet är för begränsat för att jag ska bry mig. Att det är en bläckfisk i stället för en clown i bakgrunden påverkar inte banorna särskilt mycket, och dessutom går spelet så pass fort och är såpass svårt att jag inte har tid att koncentrera mig på banorna. Eftersom jag inte har tillräckligt kul när jag spelar känner jag snabbt att spelet snarare vill få mig beroende av att betala för att låsa upp nya detaljer. Det lyckas man inte med.