-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Waze

Waze är något så unikt som ett socialt navigeringsverktyg.
Som användare av appen registrerar man ett eget konto och kan sedan tanka upp information om trafiken, om eventuella fartkontroller eller liknande för att låta andra Waze-användare ta del av infon. Man kan även se inlagda uppdateringar om dessa och andra trafikrelaterade saker från användare i närheten av där man befinner sig.
När man väljer att navigera någonstans så kan man ansluta appen till Facebook för att se andra Waze-användare som är på väg åt samma håll, och då kan man även om man vill chatta med dem. De många sociala funktionerna i appen kräver i princip att man sitter som passagerare i bilen, eftersom det är både krångligt och livsfarligt att själva sitta och pilla på pekskärmen allt för mycket samtidigt som man faktiskt ska ratta bilen.
Kartorna i appen är beroende av att användarna markerar ut vägar på dem genom att man använder appen när man är ute och kör. Genom att hjälpa till med kartläggningen så samlar man bonuspoäng i appen. I Stockholm tycks kartorna vara väldigt välutbyggda, men i andra delar av landet (min hemstad Nässjö till exempel) så är kartorna dessvärre långt ifrån kompletta.