-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Waze
Waze är något så unikt som ett socialt navigeringsverktyg.
Som användare av appen registrerar man ett eget konto och kan sedan tanka upp information om trafiken, om eventuella fartkontroller eller liknande för att låta andra Waze-användare ta del av infon. Man kan även se inlagda uppdateringar om dessa och andra trafikrelaterade saker från användare i närheten av där man befinner sig.
När man väljer att navigera någonstans så kan man ansluta appen till Facebook för att se andra Waze-användare som är på väg åt samma håll, och då kan man även om man vill chatta med dem. De många sociala funktionerna i appen kräver i princip att man sitter som passagerare i bilen, eftersom det är både krångligt och livsfarligt att själva sitta och pilla på pekskärmen allt för mycket samtidigt som man faktiskt ska ratta bilen.
Kartorna i appen är beroende av att användarna markerar ut vägar på dem genom att man använder appen när man är ute och kör. Genom att hjälpa till med kartläggningen så samlar man bonuspoäng i appen. I Stockholm tycks kartorna vara väldigt välutbyggda, men i andra delar av landet (min hemstad Nässjö till exempel) så är kartorna dessvärre långt ifrån kompletta.