-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Borde satsat för tio år sedan
Ballmer: Microsoft missade Mobiltåget
Microsofts avgående vd Steve Ballmer sade i går att han ångrade att Microsoft inte satsade mer på mobiltelefoner för tio år sedan, när man hade fullt upp med Windows Vista.
I går höll Microsoft sin årliga träff med finansanalytiker, och företagets avgående vd Steve Ballmer fick svara på en del frågor. På frågan vad han ångrade mest under sin tid nämnde han specifikt misstag inom mobiltelefoni:
“Om det är något man kan säga att jag ångrar, så är det att det var en period i början av 2000-talet då vi var så fokuserade på vad vi hade att göra med Windows att vi inte hade tillräckligt med talang över att satsa på den nya prylen mobilen. Det är det jag ångrar mest. Tiden vi tappade är tiden vi jobbade med vad som blev Vista, och jag önskar att vi hade fördelat resurserna lite annorlunda. Det hade varit bättre för Windows och vår framgång i andra formfaktorer."
I dag är det lätt att glömma att för tio år sedan var Microsofts system Pocket PC det största på handdatorer, med en rejäl kaka av den då väldigt lilla marknaden för smartphones. Man kan förstå att Steve Ballmer grämer sig över att man inte lyckades lyfta sig vidare från den gynnsamma utgångspunkten och försummade utvecklingen av systemet Windows Mobile under flera års tid.
Om situationen på mobilmarknaden för Microsoft i dag sade Steve Ballmer så här:
“Mobila enheter. Vi har nästan ingen marknadsandel. Jag vet inte om jag ska säga det med entusiasm eller någon sorts obekväm spänning i rösten. Men jag är en optimistisk typ, varje gång vi har liten marknadsandel ser ut som en möjlighet att växa för mig. Vi investerar i att göra det dagligen… Det handlar om att jaga efter det och verkligen se till att vi levererar den sorts omsättning och marginaler som definitivt finns därute.”
Källa: http://www.wpcentral.com