https://www.mobil.se/business/h-rd-konkurrens-om-m2m-kunder
556667
IOE For Real 2014

Hård konkurrens om M2M-kunder

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/operat%C3%B6rer.jpg?itok=B-KjSmmw', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/operat%C3%B6rer.jpg?itok=DvbEhIJA', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/operat%C3%B6rer.jpg', w: 1200, h: 800, title: ' ' },]
Svenska operatörerna Tele2, Telenor Connexion och Teliasonera satsar alla stenhårt på sakernas Internet.

Svenska operatörer verksamma inom Internet of Everything (IOE), även kallat maskin-till-maskin (M2M) är ense om en sak: IOE är en ung industri men den håller på att mogna och det snabbt. Det sa representanter från Tele2, Telenor Connexion och TeliaSonera i en diskussion led av Magnus Melander, vd för Wbird och moderator för Internet Of Everything For Real, på onsdagen. Men vissa utmaningar kvarstår, inte minst på kundsidan.

– Vi går genom samma resa som när Internet kom med en ny teknologi, en IT-avdelning, och operativa chefer som inte förstår vad teknologin kan göra för dem, sa Hans Dahlberg, vd Teliasonera M2M Services. Vi talar mycket om uppkoppling, men hur ska det tillämpas och skapa vinster, fortsatt han.

Operatörernas elevator pitch
Startup-företag är vanna med övningen, det så kallade elevator pitch, som går ut på att man på mycket begränsad tid får presentera för investerare varför de ska investera i just ens verksamhet. Magnus Melander utmanade alla tre operatörerna att i samma form berätta varför kunder skulle välja just dem.

– Tele2 har en företagskultur i vilken vi alltid tänker utanför boxen. Samtidigt vet vi vad vi gör, vi har jobbat med detta länge och har de bästa samarbetspartnerna, sa Rami Avidan, chef för M2M Global Solutions på Tele2.

För sin del hänvisade Hans Dahlberg, vd Teliasonera M2M Services, till operatörens slogan: maskiner nätverkar inte – det gör vi. 

Per Simonsen, vd för Telenor Connexion, hänvisade till Telenor Connexions långa erfarenhet av att hjälpa entreprenörer att komma in, skala upp, och sedan fungera som organisation. 

– Det har vi gjort länge och det är vi bra på, sa han.

Men varför använder vi fortfarande sim-kort?
En fråga som kom från publiken och ledde till fler följdfrågor handlade om varför man fortsätter att använda sim-kort.

– Sim-kort säkrar kommunikation mellan olika enheter och vårt nätverk. Sedan kommersiellt är det ett avtal mellan du och en nätverksoperatör så att vi vet att du är kund hos oss. Men det finns en diskussion kring sim-kort, i synnerhet kring hur svårt det är idag att byta operatör och behålla sitt sim-kort. Där skapas olika allianser runt om i världen för att titta på frågan, sa Hans Dahlberg på Teliasonera.

– Dessutom finns det en teknikfördel med att använda sim-kort. Att kunna förbättra tjänstekvalitet (QoS) är en viktig sådan. Men alla operatörer vi talar med tittar även de på möjligheten att byta operatör och behålla samma sim-kort, sa Rami Avidan på Tele2.

Vad säger ni om någon annan typ av spelare skulle lansera egna sim-kort, till exempel Volvo? frågade någon annan i publiken.

– Volvo skulle egentligen kunna göra det idag genom att bli en virtuell mobil operatör, sa Hans Dahlberg.

Rami Avidan ställde då en motfråga:

– Vi pratar här om best-of-breed-företag: Varför skulle Volvo välja att fokusera på det när de borde fokusera på att erbjuda ännu bättre tjänster kring sin grundprodukt?

Internet of Everything For Real 2014