-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
"Vi har underpresterat"
Historiskt liten försäljning för Palm
Det går fortsatt trögt för den lilla nischspelaren Palm. Det framgår av den kvartalsrapport som bolaget presenterade efter New York-börsens stängning på torsdagskvällen.
Marknadens omedelbara reaktion på Palms kvartalsrapport under torsdagskvällen var att trycka ner aktiekursen med runt 14 procent till cirka 4,8 dollar i efterhandeln enligt Reuters. Därmed är nedgången sedan hösten 2009 nästan 74 procent.
Bakgrunden till den fortsatta kräftgången är att Palm redovisade en historiskt låg "sell-through"-volym (408 000) för det senaste kvartalet som täcker in månaderna december 2009 till och med februari 2010. Dessutom lämnades en prognos för en mycket låg omsättning för det pågående kvartalet (mars–maj 2010).
Omsättningsprognosen lyder "mindre än 150 miljoner dollar" vilket kan jämföras med de 350 miljoner dollar i det nyligen avslutade kvartalet. Bolagets VD Jon Rubinstein konstaterar i rapporten att Palm har underpresterat den senaste tiden.
Förlusten om 22 miljoner dollar för det senaste kvartalet kan tolkas på två sätt. Dels att det är den minsta förlusten sedan slutet av år 2008, men den som gräver i detaljerna ser att förlusten innan engångsposter är så stor som över 110 miljoner dollar.
Bolagets kassa stärktes med nära 2 miljoner dollar till nästan 592 miljoner dollar under kvartalet. Det finns därmed kapital som räcker för fortsatta kvartalsförluster. Om de stora förlusterna fortsätter hamnar bolaget i ett kritiskt läge där något måste göras.