-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
4,7 miljarder dollar
Huvudägaren vill köpa Blackberry

Blackberry har gått med på att låta sig köpas upp av huvudägaren Fairfax Financial Holding, om ingen lägger ett bättre bud än de 4,7 miljarder dollar Fairfax erbjuder.
Att kalla Blackberry för ett företag i kris är att uttrycka det milt. Nyligen gick man ut med att man planerar att säga upp drygt 40 procent av personalstyrkan, 4500 personer, efter att man räknar med att gå med nästan en miljard dollar i förlust under andra kvartalet. Omsättningen har halverats jämfört med föregående kvartal, och större delen av intäkterna kommer från företagskunder som fortfarande använder deras äldre system. Nylanseringen BB10 har blivit en massiv flopp.
Blackberry letar sedan en tid efter köpare, och nu har man i alla fall fått ett bud. Det är huvudägaren Fairfax Financial Holding som erbjudit sig att köpa ut företaget från börsen för 4,7 miljarder dollar, drygt 30,4 miljarder svenska kronor. Budet kan ses som ett prisgolv på företaget, för enligt avtalet står det Blackberry fritt att försöka få ett bättre bud fram till i början av november, och Fairfax får då chansen att bjuda över igen.
Det är svårt att se på vilket sätt Fairfax övertagande skulle kunna lösa några problem för Blackberry. Företaget får visserligen arbetsro när man inte längre behöver fundera på börsvärdet, men man behöver bra mycket mer än så för att vända den pågående kollapsen. Fairfax vd Prem Watsa har som företagsledare gjort sig känd för att tänka långsiktigt, och det behövs förmodligen, för några kortsiktiga vinster lär inte finnas att hämta i Blackberry.