-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Rapport
Iphone: Fler lojala kunder men färre nya köpare

Antalet nya Iphone-köpare minskade under senaste året och kan komma att minska ännu mer framöver, enligt Fortune som hänvisar till en rapport från analyshuset Sanford Bernstein.
Försäljningen av Iphones fortsätter att peka uppåt men antalet nya köpare minskar, rapporterar BGR med hänvisning till Fortune.

Under Apples senaste finansiella år minskade antalet nya köpare av Iphone med 8 procentenheter och stod för 54 procent av nysålda Iphones, enligt en rapport från Sanford Bernsteins analytiker Toni Sacconaghi, som är källan till Fortunes artikel. Antalet nya köpare spås minska ännu mer framöver, nämligen med hela 26 procentenheter till 2015, då nya köpare ska stå för 28 procent av nya sålda enheter, enligt rapporten.
Det är dock inte bara dåliga nyheter för Apple. Rapporten visar även att antalet befintliga Iphone-ägare som valt att uppgradera till en nyare version av enheten konstant ökat under de senaste tre åren, från 25 procent år 2010 till 43 procent i år. Siffran spås även den öka framöver, till 57 procent nästa år och till 69 procent år 2015.
Apples nya enheter, Iphone 5s och Iphone 5c, lanseras i Sverige den 25 oktober. För den som inte kan vänta finns det även redan idag andra sätt att köpa dem.
Kommentar
Negativt med detta att det kan innebära att Apples produkter inte når nya kunder på samma sätt, bland dessa kanske yngre kunder, och därmed riskerar att förlora en del av sin ”cool-faktor”. Samtidigt så, då det ofta anses vara svårare – läs dyrare – att skaffa sig nya kunder än att behålla befintliga, är det inte bara en dålig nyhet för Apple på kortare sikt.