https://www.mobil.se/business/meddelandeappar-snart-f-rbi-sociala-n-tverk
556635
Unika siffror

Meddelandeappar snart förbi sociala nätverk

Mellan mars 2013 och 2014 växte världens sju största meddelandeappar med 148 procent - eller 900 miljoner nya användare.
De mest populära meddelandeapparna i Sverige skiljer sig rejält från resten av världen.

Tittar man på topp-tio sociala nätverks- och meddelandeappar i Sverige står Facebook stadigt som nummer ett i såväl Google Play som i App Store, sett till totala nedladdningar. I Google Play har Facebook laddats ner hela 5,3 miljoner gånger, och i App Store över 1,9 miljoner gånger. Detta enligt siffror från oberoende databasen Priori Data, vilka Mobil Business har fått unik tillgång till.

På plats nummer två i Google Play hittar man Google+. Liksom Facebook erbjuder Google+ inte bara en social nätverkstjänst utan även en meddelandetjänst. Bland topp-tio-apparna i Google+ finns även rena meddelandeappar, exempelvis Tango Messenger (6), Snapchat (7) och Nimbuzz (10).

Att meddelandeappar växer sig starkare för varje dag som går är även tydligt i App Store. Bland de appar som laddats ner mest totalt återfinns inte mindre än fem sådana: WhatsApp (3), Viber (4), Kik Messenger (5), Facebook Messenger (6) och Skype for Iphone (7). Facebook Messenger, som Facebook sedan några veckor tillbaka uppmuntrar användare att ladda ner som separat meddelandeapp, var under april månad störst i App Store bland sociala nätverks- och meddelandeappar. 

Meddelandeappar snart större än sociala nätverksappar
Business Insider Intelligence har jämfört den globala användartillväxten för de fyra största meddelandeapparna (WeChat, WhatsApp, LINE, and Facebook Messenger) med fyra globala sociala nätverk (Facebook, Instagram, Twitter, and LinkedIn). Jämförelsen talar sitt tydliga språk: om tillväxtkurvorna fortsätter i samma spår har meddelandeapparna fler användare än de sociala nätverken innan året nått sitt slut. 

Till skillnad från i Sverige släntrar Facebook Messenger globalt sett dock efter. Trots att appen används över hela världen, och är tätt knuten till Facebook, är den flera gånger mindre än världens tre största meddelandeappar. Den är till och med mindre än Japanbaserade appen Line, vilken främst används i östra och sydöstra Asien och några till få länder. Något Facebook så klart är medvetna om. Efter att ha nekats att köpa Snapchat, enligt BI intelligence en av de största meddelandeapparna, råkade Facebook i veckan lansera sin egen version av Snapchat, Slingshot, för tidigt. Appen drogs lika snabbt tillbaka, men ska enligt Facebook snart vara på gång. Under tiden kan företaget glädja sig åt att till synes dyrköpta Whatsapp tycks ha varit ett fynd.

19 miljarder dollar betalade Facebook i februari för den populära meddelandetjänsten, inte minst för att komma åt de användare i Asien och Afrika som inte använder sig av Facebook Messenger. BI Intelligence lyfter i sin rapport fram Whatsapp som den raket som från mitten av 2013 gått spikrakt uppåt och som i februari i år nådde en halv miljard aktiva användare - mer än 100 miljoner fler än närmaste konkurrenten, kinesiska Wechat.