Rebtel Blev appföretag

Mer än SMS - Del 3

Rebtel är mest kända för sin mobila IP-telefonitjänst men före­taget håller nu på att bredda sitt tjänsteerbjudande mot konsumenter och utvecklare. Mobil intervjuar Rebtels vd Andreas Bernström.

Publicerad Uppdaterad

Rebtel, som har omkring 23 miljoner mobila IP-telefonikunder runt om i världen, omsatte cirka 95 miljoner dollar (cirka 626 miljoner kronor) under 2013. Det motsvarar en tillväxt på cirka 25 procent jämfört med 2012. Omsättningen kommer från mobila samtal men Andreas Bernström räknar med att en växande andel framöver kommer från andra tjänster. 

– Vi har byggt upp en lönsam affär kring internationella gratis- och betalsamtal, specifikt utvecklad för mobilen. Under 2012 såg vi att det fanns fler möjligheter för Rebtel, då vi å ena sidan har en kundbas som är stor och villig att betala för tjänster och å andra sidan har vår teknik, säger Andreas Bernström.

– Under 2013 vidareutvecklade vi båda delarna. Vi växte inom gratissamtal över IP och öppnade våra API:er och paketerade dem i ett SDK så att andra utvecklare kan dra nytta av vår teknik. 

Hittills har 350 partners anslutit sig till Rebtels SDK och cirka 155 har rullat ut tjänster som använder Rebtels IP-telefoniplattform. Bland dessa finns flera dejtingsajter.

– Till slutet av 2014 räknar vi med att tusentals använder vårt röst-SDK. 2013 var året då vi formulerade vårt erbjudande, 2014 blir året då vi gasar på med det, säger han.

Sendly, en app som låter användare fylla på vänners och familjemedlemmars kontantkort i 50 länder, lanserades i mitten av december 2013 och är ett annat exempel på Rebtels nya bredare strategi.

– Vi tittade på vad man kunde erbjuda förutom internationella samtal i mobilen. Därför utvecklade vi Sendly, som låter användare skicka krediter till andras kontantkort, så kallade mobila top-ups. Mobila top-ups är en fyramiljardersindustri och vi är väldigt väl lämpade för att göra det här. Vi har befintliga relationer med 60–65 operatörer i 50–60 länder.

Enligt Andreas Bernström finns det idag sex miljarder kontantkortstelefoner runt om i världen, vilket för Rebtel innebär en stor marknad för Sendly att växa i. Idag står USA och Kanada för 70 procent av Rebtels IP-tele­foniaffär och företaget ser en stor potential på dessa marknader även vad gäller den här typen av mobila krediter.

– Kontantkortsmarknaden ökar fort i USA där en växande andel går över till kontantkort för att man kan anpassa det man spenderar efter vad man gör med mobilen. Man har inte samma flexibilitet med abonnemang. Vi ser också ytterligare möjligheter med mobila krediter då de i många länder kan användas till annat än mobila tjänster.

Där konkurrerar Rebtel även med företag som tillhandahåller tjänster för att föra över pengar. Enligt honom är Rebtel väl positionerat för att kunna erbjuda en smidigare och billigare lösning.

– Idag finns det ett tiotal företag som låter en skicka pengar till någon annan i andra delar av världen men de gör det på ett sätt som är mer komplicerat, långsammare, manuellt och mot en avgift. Sendly är ensamt med att göra det digitalt och appbaserat. Istället för att ha tiotusentals fysiska kontor runt om i världen sitter 10 personer i Nacka och sköter det här, säger han.

– Under 2014 kommer vi att lansera ytterligare en tjänst. Sedan planerar vi att paketera vår teknik ännu mer så att andra kan dra nytta av den. Vi har gjort det med vår IP-telefoni­plattform men vi skulle också kunna paketera Sendly och licensiera det till i stort sett alla företag som hanterar telefonnummer. 

Kort om Sendly

Sendly är en app som finns till Ios och Android, och som låter dess användare skicka mobil top-up, alltså krediter, till någon annans kontantkort i ett femtiotal länder. Appen identifierar i adressboken kontakterna som använder ett kontantkort och har en operatör som har avtal med Rebtel. För att fylla på någon annans kort registrerar användaren sitt kreditkort, väljer en kontakt, beloppet som ska skickas och bekräftar betalningen. För varje transaktion skänker Rebtel en dollar till Unicef.