-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Hos kinesiska operatören China Mobile
Så många köpare lockade prissänkta Iphones
China Mobile med 763 miljoner abonnenter sålde 2,79 miljoner subventionerade Iphones under första kvartalet.
Sedan den gigantiska kinesiska operatören China Mobile med 781 miljoner abonnenter i början av året gick ut med att man skulle börja sälja subventionerade Iphones så såldes endast 2,79 miljoner subventionerade telefoner under det första kvartalet. Vid införandet av subventionerna tidigare i år trodde analytiker att det kunde öka försäljningen av Iphones i Kina med 13 till 17 miljoner enheter under helåret 2014.
Anledningarna till en trög försäljning tros vara att subventionerna gäller Iphones med stöd för 4G medan 4G-näten ännu inte är utbyggda i stora delar av Kina. Dessutom är priset för en Iphone, trots subventionerna fortfarande högt jämfört med det genomsnittliga försäljningspriset för mobiler i Kina. Den kinesiska och världens sjunde största mobiltillverkare Xiaomis flaggskepp Mi3 kostar ungefär hälften av vad en Iphone 5c kostar i Kina. Apple kan dock bli tvungna att sänka priset för sina nuvarande modeller för att upprätthålla försäljningen innan lansering av en ny Iphone senare i år.