-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
Extra
Sony köper hela Sony Ericsson

[Uppdaterad 10.05] Sony Ericsson blir heljapanskt när man nu offentliggör att Sony köper ut Ericssons andel av bolaget för cirka 10 miljarder kronor.
I en pressrelease meddelar Sony och Ericsson att man kommit överens om att Sony övertar Ericssons andel av det gemensamägda Sony Ericsson för 1,05 miljarder euro, motsvarande strax under tio miljarder kronor. Därmed bekräftas de rykten som cirkulerat en tid.
Sony beskriver fördelen med affären som att de nu snabbt kan integrera smartphones i sitt produktutbud som redan inkluderar uppkopplade prylar som surfplattor, TV och datorer. För Ericssons del är det svårt att se att företaget längre har behov av att ta del i tillverkningen av mobiltelefoner.
I transaktionen ingår även ett brett korslicensavtal, samt att Sony övertar fem grupper med patent för trådlös teknik.
"Med en stark smartphoneverksamhet och genom tillgång till viktiga strategiska patent, särskilt genom ett brett korslicensavtal är vår fyrskärmsstrategi på plats. Vi kan snabbare erbjuda konsumenterna en bredare produktportfölj inom smartphones, bärbara datorer, läs- och surfplattor samt TV som enkelt kan kopplas upp mot varandra och öppna dörrar till nya världar av online-underhållning. Det inkluderar Sonys egna erkända nätverkstjänster såsom PlayStation Network och SonyEntertainment Network", skriver Howard Stringer, Sonys ordförande, VD och koncernchef i pressreleasen.
Han kommenterar även att förvärvet kommer att innebära operationella effektiviseringar för Sony inom bland annat teknik, nätverksutveckling och marknadsföring.