M2M for Real

Telenor Connexion satsar mer i Sverige

[UPPDATERAD 130618–10:29] Just nu pågår maskin-till-maskin-eventet M2M for Real på Bygget i Stockholm. Först upp på scen var Robert Brunbäck, chief marketing officer, på Telenor Connexion, med ett keynote där han tog upp möjligheterna med att uppkoppla allt och alla, att gå från M2M till sakernas internet, Internet of everything.

Publicerad Uppdaterad

Idag tisdag hålls M2M for Real, ett event som anordnas i Stockholm av Mobil och Mobil Business. Konferensen inleddes med ett keynote-tal av Robert Brunbäck, CMO på Telenor Connexion, som för en fullsatt sal berättade om hur M2M-revolutionen håller på att ta form.

Redan 2008 fanns det fler uppkopplade prylar än uppkopplade människor. År 2020 förutspås det finnas 50 miljarder uppkopplade prylar, enligt Brunbäck. Enligt Cisco är det ändå fortfarande 99,4 procent av saker och prylar som inte är uppkopplade. Med andra ord finns det en stor tillväxtpotential.

– Utvecklingen inom M2M kommer att gå mycket snabbare än vad vi tror. [...] Plötsligt förstår folk vad det handlar om, sa Brunbäck.

Potentialen finns så klart även i Sverige där Telenor Connexion, efter en period med stort fokus på det internationella, planerar att öka tempot.

– Från och med i år kommer vi att satsa nu mer i Sverige i år, avslöjade Robert Brunbäck.

[Uppdaterad]

– Ett antal anställda som jobbar med M2M på Telenor Sverige är nu hos oss. Vi håller också på med att migrera M2M-kunder från Telenor Sverige till Telenor Connexion. Det finns några undantag men i stort sett kommer vi att ta hand om Telenors alla M2M-kunder i Sverige. Efter sommaren börjar även en ny försäljningschef som ska jobba med M2M på nordisk basis, säger Robert Brunbäck till Mobil.

Enligt honom finns det tre olika framgångsfaktorer för den uppkopplade ekonomin. Fär det första handlar det om att ta bort silos och satsa på det som är öppet, för det andra att man ska tänka tjänst snarare än produkt, genom att ha dagliga kundinteraktioner. Sist men inte minst måste man komma ifrån utvecklingen av något som är perfekt och istället satsa på beta.

– Vad gäller just beta passar kanske inte alla men det ger bra möjligheter att få ut en tjänst fortare och förbättra den, säger Brunbäck.

M2M kan också användas till att förbättra befintliga produkter genom att lägga till nya funktioner.

– Försäljningen av Nikes uppkopplade prylar ökade med 44 procent förra året och hela försäljingen med 20 procent. Nu samarbetar Nike med Microsoft kring uppkopplingen av sina prylar med XBox för att kunna mäta träningen man gör framför tv:n. Det är ett bra exempel på hur man man vidareutveckla sin affärsmodell med M2M, säger Robert Brunbäck.

Robert Brunbäck påtalade också värdet av uppkopplade prylar för att förbättra användningen av naturresurser, exempelvis genom att testa vatten.

– Två miljoner barn dör av magåkommer varje år på grund av förorenat vatten, sa han.

Telenor-ägda Telenor Connexion, etablerades 2008 som en del av Telenor Sverige och har idag cirka 70 anställda. Men Telenor har varit verksam inom M2M-området sedan 90-talet. Företaget kan därmed anses vara en veteranspelare och på kundlistan hittar man bland annat Volvo Cars, Scania och Hitachi.

Telenorkoncernen har snart 148 miljoner mobila abonnenter runt om i välden och 32 000 anställda i 12 länder.