- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Flaggskeppet Nokia 8
Kommentar: Nokia-mobilen du väntat på
        Just lanserade Nokia 8 är den eftertraktade flaggskeppsmobil vi väntat på.
Det stod klart redan från början att det skulle krävas mer av HMD Global, som nu äger rätten att göra mobiltelefoner under varumärket Nokia. Visserligen är Nokia fortfarande ett mobilvarumärke som inger förtroende, men för att lyckas måste HMD Global ladda varumärket i dess nya form med mervärde.
Ber jag dig associera egenskaper till varumärket Nokia så är det kanske kamerafunktioner, industridesignen och egna tjänster som Nokia Maps från bolagets storhetstid som du kommer att tänka på. I grunden får HMD Global i praktiken inte med sig något av dessa värden genom att använda Nokia som varumärke. De har bara namnet.
Inte imponerat
Med de telefoner som HMD Global hittills släppt har man visat vilken väg man vill gå utan att fullt ut imponerat. I telefonerna har vi hittat en nästan helt ren Androidversion accompanjerad med löften om snabba uppdateringar, ett löfte som bolaget faktiskt levt upp till än så länge. Jag har ännu inte haft nya Nokia 8 i min hand, men baserat på bilderna och våra intryck av de billigare telefoner HMD Global hittills släppt under Nokia-varumärket har jag inga farhågor om att kvalitetskänsla och materialen ska göra oss besvikna.
Nyckelfrågan som jag ställer mig är mervärdet, vad Nokia 8 kan erbjuda utöver Nokia-varumärket. För varumärket Nokia räcker en tid för att skapa uppmärksamhet (se bara på nya Nokia 3310) och intresse, men sedan måste produkten stå på egna ben. När en Nexus-lik upplevelse med ren android inte är lika unik och eftertraktad som för några år sedan dras blickarna snabbt till kameran. Kameran var genomgående en av gamla Nokias främsta styrkor och det är fortfarande en av de absolut viktigaste funktionerna när vi väljer mobiltelefon. Bra prestanda i telefonen kombinerat med en riktigt bra kamera kan vara det som etablerar HMD Global som en spelare att räkna med. Jag ser fram emot att testa kameran för att se vad samarbetet med Zeiss och kanske ännu viktigare en förbättrad kamera-app och uppdaterad mjukvara kan bidra med. För kameraupplevelsen i Nokia 3, 5 och 6 har inte övertygat.
    