Oväntat dålig känsla för timing

Krönika: Apple har börjat sälja Vision Pro, resten av världen har gått vidare

Frånvaron av hajp kring Vision Pro måste vara djupt skakande för Apple.

Så kom den till slut, dagen då Apple började sälja sin första nya produktkategori sedan Apple Watch för nio år sedan. Den kom och gick utan att man märkte särskilt mycket av den. Skillnaden mot när Apple Watch kom ut är slående, då ville alla direkt veta, hur är den, hur är det att använda den? Vision Pro verkar folk närmast hunnit glömma bort sedan den först visades i juni förra året.

Inte för att produkterna är jämförbara, Vision Pro kostar drygt det tiodubbla mot en Apple Watch och hamnar i en prisklass motsvarande ett lyxigare hemmabiosystem. Den säljs i begränsad upplaga i begränsat antal länder, någonting för entusiaster mer än massmarknaden.

Men var är dessa entusiaster som pratar om hur häftigt det är? Folk borde fortfarande vilja veta hur den är, hur det är att använda den även om de inte har några omedelbara planer på att skaffa en egen, och de som skaffat en borde vilja prata om hur häftigt det är. Det är svårt att slita sig från känslan av att folk helt enkelt inte är särskilt intresserade av Vision Pro.

Så kom den till slut, dagen då Apple började sälja sin första nya produktkategori sedan Apple Watch för nio år sedan. Den kom och gick utan att man märkte särskilt mycket av den. Skillnaden mot när Apple Watch kom ut är slående, då ville alla direkt veta, hur är den, hur är det att använda den? Vision Pro verkar folk närmast hunnit glömma bort sedan den först visades i juni förra året.

Inte för att produkterna är jämförbara, Vision Pro kostar drygt det tiodubbla mot en Apple Watch och hamnar i en prisklass motsvarande ett lyxigare hemmabiosystem. Den säljs i begränsad upplaga i begränsat antal länder, någonting för entusiaster mer än massmarknaden.

Men var är dessa entusiaster som pratar om hur häftigt det är? Folk borde fortfarande vilja veta hur den är, hur det är att använda den även om de inte har några omedelbara planer på att skaffa en egen, och de som skaffat en borde vilja prata om hur häftigt det är. Det är svårt att slita sig från känslan av att folk helt enkelt inte är särskilt intresserade av Vision Pro.

Problemet är kanske att idén bakom Vision Pro framstår som lite gammal. De flesta av oss har nog hunnit prova VR och AR någon gång, det var häftigt, men lite bökigt, och inte så viktigt. Kanske tar Vision Pro upplevelsen till en helt annan nivå, ännu häftigare och mindre bökigt, men vi är inte övertygade, framför allt inte om att det skulle vara viktigt.

Ett grundläggande problem med AR och VR är att det är en fundamentalt osocial ensamupplevelse. Du kan inte dela den med någon med mindre än att bägge har ett headset på sig, och det problemet förstärks ju snarare av att Apples vision Pro är en 50 000 kronorspryl. Att den kostar som en hel hobby och bara kan användas av en person gör att Vision Pro mest av allt framstår som ett slags portabel man cave.

En annan som satsat stort på AR och VR är Mark Zuckerberg. Han gick igång så mycket på det att han döpte om hela sitt företag till Meta efter idén om ett metaverse som en virtuell alternativ verklighet. Även detta möttes med massivt ointresse från användarna och till slut tvingades man inse att man var fel ute och lade om kursen. Allt detta skedde innan Apple ens lanserat Vision Pro. Istället var den stora hajpen på allas läppar när Vision Pro kom artificiell intelligens. Vad som till en början såg ut som integritet från Apples sida att man vägrade svepas med av trender kändes rätt snart som att man helt enkelt bara låg ett par år efter, vilket vi inte är vana vid från Apple.

Det är inte synd om Apple som företag. De kan överleva om Vision Pro blir en flopp, mer troligt får de tillbaka pengarna de satsat men inte så mycket mer än så. Apple har haft produkter och tekniker som floppat förr. Det sägs att företaget nu lägger enorma mängder forskningspengar på artificiell intelligens för att hinna ikapp på det hajpade område som folk faktiskt bryr sig om just nu.

Men nog måste det vara en törn i Apples självbild att inte kunna skapa en ny trend bara i styrkan av sitt varumärke.