-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
Krönika
Krönika: Gammal vana från Sony

Sony visar upp gamla mönster under sin lansering.
Oj, tre nya lurar Från Sony, varav i alla fall en toppmodell. Det är garanterat den bäst bevarade hemligheten från de stora tillverkarna under mässan hittills. Men även om vi ser samma tendenser här som hos andra tillverkare känns det som att presentationen är lite av ett tecken på att Sony drar ner på mobilavdelningen efter många år med dåliga resultat.
Främst känns det hela känns lite som en återgång till gamla tiders lanseringar, där lurar utannonserades ett halvår i förväg. När Sony är de enda som gör det numera känns det däremot lite futtigt från deras sida. Galaxy S7 släpps i mars och G5 rimligen någonstans då, men X-serien kommer först i sommar.
När det ärligt talat inte rör sig om några revolutionerande lurar undrar vi varför det behöver ta sådan tid? Samtidigt gör det ju att eventuella släpp under IFA-mässan garanterat kommer kännas lite väl nära inpå, än mer så än vad släppet av Z3+ gjorde förra året.
Samtidigt ser det ut som att vattentålighet, som varit företagets signum i många år, är på väg bort. Endast toppmodellen Performance har begåvats med det hela, medan de andra får klara sig utan det.
Tillbehören känns däremot rätt i tiden. LG visade hur det hela skulle göras igår och vi fick se ett oväntat stort fokus på Gear VR och 360-kameran från Samsung vid sidan av telefonen. Att Sony differentierar sig något med projektorer och röststyrda headsets känns lite roligt (de hade även en robotboll med kamera i montern, bara för att inte vara sämre än LG). Samtidigt blir vi lite oroade över att de flesta av tillbehören benämns som koncept och inte som prylar med fasta datum och prislappar. Och var i hela världen är VR-satsningen? Playstation-delen av företaget har en rejäl satsning på det och Sonys smarta glasögon har vi ju sett hur många gånger som helst nu, men inget här… inte ens som en del i Sonys konceptsatsning. Vad hände med det där fina snacket om att sammanföra de olika delarna av företaget?