Mobila erbjudanden när du handlar

Coop först ut med Apples Ibeacon

Snart kan Coop-appens användare ta emot erbjudanden i mobilen i butiken.

Publicerad Uppdaterad

Coop har börjat testa Ibeacons, Apples implementering av trådlösa tekniken Bluetooth Low Energy (BLE, en del av Bluetooth 4.0-standarden) som går ut på att Ios-enheter kan ta emot meddelanden när de befinner sig i närheten av en liten trådlös sändare (en beacon). Första butiken att rulla ut tekniken är Coop Centralen i Stockholm.

– Implementeringen genomförs med hjälp av Monterosa, Appcorn och Katalysator men då det är ett helt fristående test så är själva implementeringen inte stor, säger Caroline Palmqvist, projektledare digitala kanaler på Coop, till Mobil Business.

Testet med Ibeacon-tekniken ska vara i skarpt läge i augusti.

– IBeacon är en intressant ny kanal för att ha en dialog med våra kunder. Det ger även varje enskild butik möjlighet att ha butiksspecifika kampanjer och vi vet att våra kunder är intresserade av att få erbjudanden i rätt situation. Tekniken kan dessutom bli ännu mer intressant med förbättringar som planeras i iOS 8, säger hon.

Enligt Apple Insider ska Ibeacon i Ios 8 exempelvis kunna rekommendera relevanta appar som använder Ibeacon beroende på var man befinner sig.

Ambitionen med testet är först att se om tekniken fungerar och om Coop når kunderna via den. I större Coop-butiker kan tekniken senare användas för att bättre lära känna kundernas rörelsemönster.

I och med att det är just Apples beacon-lösning som rullas ut kommer till att börja med enbart Iphone-användare som har laddat ner Coops app kunna få ta del av erbjudanden i butiken. Coops ambition är dock att alla kunder, oavsett vilken plattform de använder, på sikt ska kunna nås.

– Vi gör en stor digital satsning och det är viktigt att alla våra kunder ska kunna utnyttja alla lösningar som vi tar fram, säger Caroline Palmqvist.

Idag använder 120 000 personer Coops app, som kommer att uppdateras med fler funktioner.

– En av de saker som vi hoppas på att Coop appen ska hjälpa våra kunder med är "Vad ska vi äta”, som vi vet är ett mycket vanligt vardagsproblem, säger Caroline Palmqvist.