Google köper Songza

Expertdesignade låtlistor kommer till Google Play Music

Med sitt senaste köp tar Google upp kampen mot Apple och musiktjänsten Beats.

Publicerad Uppdaterad

I tisdags meddelade Google att sökannonseringsjätten har förvärvat musikstreamingtjänsten Songza. Beskedet om köpet kommer bara veckor efter att Apple betalade tre miljarder dollar för musikstreamingtjänsten Beats och intensifierar ytterligare kampen om användarna av smarta musiktjänster i vilken även Amazons Prime Music service deltar.

Songza, lanserad 2007, låter till skillnad från algoritmbaserade Spotify och Pandora riktiga människor, exempelvis Rolling Stones-skribenter och DJ:s, handplocka och skräddarsy låtlistor som sedan matchas med en stor mängd information om vad användaren vill lyssna på beroende på tidpunkt, väder, aktivitet och humör.

Enligt Google kommer Songza för tillfället inte förändras, men delar av tjänsten ska integreras i Google Play Musics redan avancerade musikförslagsfunktioner. Även möjligheterna att använda Songza ihop med Youtube och andra Googletjänster ska undersökas. 
– Det här är bara början, sa Songzas vd Elias Roman dagen efter köpet till Mashable, och föreställde sig i framtiden inte bara bättre anpassade låtlistor, men även Songza-anpassade podcasts och nyheter.

Köpesumma och köpevillkor för den sedan länge omryktade affären är okända. 

Källa