-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Google köper Songza
Expertdesignade låtlistor kommer till Google Play Music
Med sitt senaste köp tar Google upp kampen mot Apple och musiktjänsten Beats.
I tisdags meddelade Google att sökannonseringsjätten har förvärvat musikstreamingtjänsten Songza. Beskedet om köpet kommer bara veckor efter att Apple betalade tre miljarder dollar för musikstreamingtjänsten Beats och intensifierar ytterligare kampen om användarna av smarta musiktjänster i vilken även Amazons Prime Music service deltar.
Songza, lanserad 2007, låter till skillnad från algoritmbaserade Spotify och Pandora riktiga människor, exempelvis Rolling Stones-skribenter och DJ:s, handplocka och skräddarsy låtlistor som sedan matchas med en stor mängd information om vad användaren vill lyssna på beroende på tidpunkt, väder, aktivitet och humör.
Enligt Google kommer Songza för tillfället inte förändras, men delar av tjänsten ska integreras i Google Play Musics redan avancerade musikförslagsfunktioner. Även möjligheterna att använda Songza ihop med Youtube och andra Googletjänster ska undersökas.
– Det här är bara början, sa Songzas vd Elias Roman dagen efter köpet till Mashable, och föreställde sig i framtiden inte bara bättre anpassade låtlistor, men även Songza-anpassade podcasts och nyheter.
Köpesumma och köpevillkor för den sedan länge omryktade affären är okända.
