Mer makt åt konsumenterna

Ny lag kan förenkla byte av abonnemang

En ny departementspromemoria från Näringsdepartementet förslår nya lagar som ska ge mer makt till mobilkonsumenterna.

Publicerad Uppdaterad

Många operatörer har i dag en uppsägningstid på tre månader. Detta anser Näringsdepartementet vara en omotiverat lång tid. Flera av operatörerna har också valt att förlänga uppsägningstiderna successivt, "som ett sätt att binda upp sina kunder efter bindningstidens slut", skriver Näringsdepartementet i ett pressameddelande. I nuläget är det få kunder som är medvetna om dessa inskränkningar, menar man också.

Nu vill man ge mer makt åt mobilkonsumenterna. På tisdagen gick Näringsdepartementet ut med en departemenspromemoria som innehåller ett nytt lagförslag om att uppsägningstiden för vanliga konsumentabonnemang ska begränsas till en (1) månad.

"Mobilkonsumenterna måste få en starkare ställning än de har i dag. Klagomålen både till Allmänna reklamationsnämnden och Telekområdgivarna har ökat ordentligt. Det måste vi ta på allvar. Därför föreslår regeringen nu förändringar som gör det lättare för den enskilda konsumenten att byta operatör", skriver it- och energiministern Anna-Karin Hatt.

Förslår ny lag om simkortslås

I samma promemoria föreslås även en lag om att så kallade simkortslås - vilket innebär att du endast kan använda telefonen med en särskilt operatör -   ska låsas upp automatiskt när den första abonnemangstiden har löpt ut. När din bindningstiden är över ska du som konsument få full förfoganderätt över din mobiltelefon - utan att tvingas betala någon avgift om du vill byta operatör.

Promemorian har nu skickats på remiss till flertalet myndigheter, företag och organisationer. Enligt Näringsdepartementet förslås förändringarna gälla från och med 1 april år 2014.