-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Spel mest lukrativt
Sverige en av appvärldens supermakter
50 appar regerar Google Play och App Store med järnhand.
Det är engelska analysföretaget Midia Research som har undersökt maj månads 50 mest lönsamma appar i Google Play och App Store i sju länder: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, USA och Canada. Listan på de 700 populäraste apparna (vissa självklart återkommande) visade inte särskilt förvånande, att det är freemiumspel som dominerar appekonomin - men också i vilken extrem utsträckning de gör det.
Över 80 procent av App Stores och Google Plays mest lukrativa appar tillverkas av endast 50 företag. Bland dessa är det Sverige, USA och Japan som är appmarknadens “supermakter” och tillverkar 60 procent av spelen. Av de svenska spelen kommer 75 procent från Candy Crush Saga-tillverkaren King, som för 2013 redovisade en vinst på 3,6 miljarder kronor. Mindcraft-utvecklaren Mojang står för en betydande del av resterande svenska appspel.
Nära 85 procent (84,9 procent) av de 700 toppapparna är alltså spel, vilka lämnade lite utrymme åt sociala nätverk (4,1 procent), dejting (3,9 procent) samt kartor och vägbeskrivningar (2,3 procent). Spelen, konstaterar rapportförfattarna, förstärker dessutom sin ställning genom att det är den enda appkategori som lyckats få sina användare att acceptera in-appköp och därtill effektivt utnyttja betalmodellen.
Det tryggade cashflödet ger tillverkarna utvecklings- och marknadsföringsmöjligheter som andra appkategorier bara kan drömma om. Finska Supercell säger sig exempelvis spendera 1 miljon dollar om dagen bara på marknadsföring - och därmed få 5 miljioner dollar tillbaka. Dagligen.
