-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
Spel mest lukrativt
Sverige en av appvärldens supermakter

50 appar regerar Google Play och App Store med järnhand.
Det är engelska analysföretaget Midia Research som har undersökt maj månads 50 mest lönsamma appar i Google Play och App Store i sju länder: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, USA och Canada. Listan på de 700 populäraste apparna (vissa självklart återkommande) visade inte särskilt förvånande, att det är freemiumspel som dominerar appekonomin - men också i vilken extrem utsträckning de gör det.
Över 80 procent av App Stores och Google Plays mest lukrativa appar tillverkas av endast 50 företag. Bland dessa är det Sverige, USA och Japan som är appmarknadens “supermakter” och tillverkar 60 procent av spelen. Av de svenska spelen kommer 75 procent från Candy Crush Saga-tillverkaren King, som för 2013 redovisade en vinst på 3,6 miljarder kronor. Mindcraft-utvecklaren Mojang står för en betydande del av resterande svenska appspel.
Nära 85 procent (84,9 procent) av de 700 toppapparna är alltså spel, vilka lämnade lite utrymme åt sociala nätverk (4,1 procent), dejting (3,9 procent) samt kartor och vägbeskrivningar (2,3 procent). Spelen, konstaterar rapportförfattarna, förstärker dessutom sin ställning genom att det är den enda appkategori som lyckats få sina användare att acceptera in-appköp och därtill effektivt utnyttja betalmodellen.
Det tryggade cashflödet ger tillverkarna utvecklings- och marknadsföringsmöjligheter som andra appkategorier bara kan drömma om. Finska Supercell säger sig exempelvis spendera 1 miljon dollar om dagen bara på marknadsföring - och därmed få 5 miljioner dollar tillbaka. Dagligen.