-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Wearable-pionjärer omsprugna
De leder smartwatch-racet
Google och Apple sätter nya spelregler i kampen om smartwatch-kunderna.
De multinationella mobilgiganternas intåg på smartwatch-marknaden innebär förändringar i rasande takt, för såväl design för funktion. Det slår oberoende analysfirman Smartwatch Group fast i sin senaste överblick av branschen och urskiljer fyra övergripande, genomgående trender.
1. Skifte från fokus på hårdvara till fokus på mjukvara: Android Wear och Apple Watch OS innebär attraktiva plattformar att skapa användarnyttiga appar till – och därmed utöka användningsområdena för smarta klockor.
2. Startups omsprungna av multinationella jättar: Till och med Pebble, vars crowdfundingkampanj 2012 blev startskottet för en flod av smartwatch-startups, kämpar på den nya smartwatch-marknaden. De små företagens begränsade distributionsmöjligheter och ekonomiska resurser har svårt att mäta sig mot de stora företagens resurser.
3. Smarta klockor, fitnessarmband, sportklockor och vanliga klockor blir en och samma produkt: Den snabba utvecklingen av sensortekniken gör den lättare att integrera i vanliga klockar. Jawbone, Fitbone, och Garmin vilka i flera år framgångsrikt har sålt fitnessarmbnad och sportklockor utmanas plötsligt av den klockindustri som för inte så länge sedan fnös åt smarta funktioner i klockor.
4. Yttre design går framåt med stormsteg: De fula, plastiga och överdimensionerade smarta klockornas tid är förbi. Bland annat har Motorola, LG, Asus och Samsung satsat stort på designförbättringar, inte minst var de två första tillverkarnas runda klockor var hett efterlängtade. Ändå är det kanske Apple Watch som främst har fått stående ovationer för sin designsatsning.
Leder – utan att ens vara lanserad
Utifrån dessa trender har Smartwatch Group rankat världens hetaste smartwatch-tillverkare, en lista som inte så förvånande och samtidigt ganska förvånande, toppas av Apple. Apple Watch har ju som bekant inte ens kommit ut på marknaden än. Samtidigt pekar analysfirman på det snabba tempo i vilket förutsättningarna för smarta klockor förändras, i takt med att nya användningsområden skapas och integreras i både personliga och professionella sammanhang.
Vad tycker du Smartwatch Groups lista?
