Äldreomsorg i molnet

Robotar som svaret på valfrågan om vården

Stephen von Rump håller föredrag via en Giraff-robot.

Giraff skapar mänsklig värme genom uppkopplade maskiner.

Publicerad Uppdaterad

För att som startup fånga investerares och politikers intresse gäller det att göra entré. Exempelvis genom att äntra en scen i form av en avatar. Det gör Stephen von Rump, vd och medgrundare till Giraff Technologies, på Digital Health Days som på måndagen och tisdagen pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö. Han får därigenom inte bara allas blickar på sig, utan presenterar samtidigt Giraffs lösning på det eskalerande äldrevårdsbehovet: robotar som låter vårdpersonal och anhöriga göra hembesök via Internet.

– Offentlig vård kan inte hålla uppe takten, det saknas personal, slår han fast.
– I länder med privat vård klarar inte patienterna av kostnaderna, fortsätter Stephen von Rump från skärmen på den mekaniska medmänniskan från vilken han håller sitt anförande samtidigt som han ser och hör publiken.

Hemtjänst via sakernas internet
Medan Stephen von Rump går omkring på scenen, rör på huvudet och “sätter sig”, det vill säga sänker skärmen till en lägre nivå för ögonkontakt, konstaterar han:
– Det är inte raketvetenskap, det handlar bara om närvaro.

Det handlar om att genom Internet of things, sakernas internet ( IoT), göra intensivvård i hemmet till ett alternativ till att bli inlagd. Genom Giraff övervakas såväl vårdtagaren som dess hem 24 timmar om dygnet. 

– Det är viktigt att kunna se hemmet, hur det ser ut säger vårdpersonal mycket om hur en person mår och klarar av att ta hand om sig, säger Stephen von Rump.

Tror att Skype är film
Genom att intergrera blodtrycksmätare, fallindikator och uppkopplade medicinbehållare i systemet (som även kan fungera utan Internetuppkoppling) kan också Giraff automatiskt larma om någonting inte står rätt till. Dessutom kan patienten själv be roboten ringa upp en dygnet-runt-öppen avdelning.

– Många äldre är ovilliga att använda teknik, de vill inte ens klicka på en mus. Andra klarar inte av det, eller glömmer av det, säger Stephen von Rump och förklarar varför den otympliga maskinmänniskan är nödvändig:

– Det finns äldre som inte förstår Skype, de förstår inte att de kommunicerar med en människa utan tror att de tittar på en film.

Familjen prio ett
Vad som vid första anblick kan tyckas vara en opersonlig och mekanisk lösning, långt från mänsklig kontakt och med kostnadseffektivitet som främsta mål syftar enligt Stephen von Rump till att låta anhöriga vara mer närvarande, men utan att arbete och liv påverkas. Förutom de Internetbaserade hembesöken kan även familjemedlemmar som bor långt borta kan få ansvara för att kontrollera viss hälsodata och vara prioriterade vid larm. 

– Vi vill ge tillbaka kontrollen och ansvaret till familjen, sammanfattar Stephen von Rump.