https://www.mobil.se/mobilbusiness/internet-of-everything/sigfox-vill-demokratisera-iot
558922
Snart i Sverige

Sigfox vill demokratisera IOT

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/Sigfox-industrier.jpg?itok=z3U5r7_H', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/Sigfox-industrier.jpg?itok=LvHdF3kr', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/Sigfox-industrier.jpg', w: 650, h: 406, title: ' ' },]
IOT-operatören Sigfox ska hinna före alla andra med att bygga ett globalt IOT-nät.

Pratar man Internet of Things, IOT, kommer oundvikligen Sigfox upp som samtalsämne. Detta franska uppstartsföretag driver ett IOT-nät vars uppbyggnad skett i en rasande fart. 

Sigfox har faktiskt inlett ett lopp mot tiden. Målet: vara först i världen med ett globalt nätverk dedikerat till IOT. Men inte vilket nätverk som helst: det ska vara energieffektivare och billigare i drift än de existerande näten. Och Sverige finns så klart på operatörens nätverkskarta med ett antal pilotprojekt: ett i Umeå och ett till som är planerat i Kista.

– Vi vill demokratisera uppkopplingen. Det kan inte 2G, 3G eller 4G göra, säger Thomas Nicholls, marknads- och kommunikationschef på Sigfox, till Mobilbusiness. Vi vill bli världens största nätverk och vi har redan kommit en bra bit på vägen, säger han.

Bild: Thomas Nicholls, marknads- och kommunikationschef på Sigfox

Sigfox nätverk, vars uppbyggnad påbörjades 2012, täcker nämligen redan två miljoner kvadratkilometer runt om i världen. Nästa steg är utrullningen i USA, den fortsatta utbyggnaden i Europa samt starten av arbetet med nät i Latinamerika och Asien. Det pågår i dagsläge 300 integrationsprojekt, säger Nicholls. 

Nästa steg: ännu snabbare nätutrullning
Sigfox tänker inte sakta ner utan tvärtom; de kommer att accelerera utrullningen, säger Nicholls. För ändamålet tog operatören in närmare en miljard kronor (115 miljoner dollar) i riskkapital för en dryg månad sedan.

– Att rulla ut nätet är i sig inte särskilt dyrt, säger Nicholls. Men vi vill rulla ut så snabbt som möjligt så att ingen hinner ikapp, säger Nicholls. Idag har vi en Blue ocean-strategi* där vi inte har några direkta konkurrenter, men vi kommer att få konkurrenter i framtiden.

Investerare är tungviktare inom telekombranschen, som spanska operatören Telefonica, japanska operatören NTT Docomo och sydkoreanska operatören SK Telecom. Stora aktörer från energi- och satellitindustrin, Gdsuez, Air Liquide och Eutelsat, samt hedgefonden Elliott Management Corporation, har också deltagit i investeringsrundan. 

– Tre av världens allra största operatörer är nu med. De investerar både för att Sigfox kompletterar deras nät och för att de vill kunna roama i Sigfox nät.

Sigfox passar även på att meddela att man avser att attrahera ytterligare telekomoperatörer som investerare framöver med ambitionen att göra Sigfox-tekniken till en standard för IOT.

Samarbete med mobila nätverksoperatörer är kärnan i Sigfox distributionsstrategi.

– Vi skriver exklusiva avtal med operatörer som blir Sigfox Network Operators, SNO, och säljer uppkopplingar.

Ett sådant avtal skrev Sigfox med sin nederländska samarbetspartner Aerea, som bland annat har avtal med svenska Tele2. Sigfox-nätet, som alltså drivs av Aerea i Nederländerna, täcker idag 85 procent av landet.

Smarta byggnader, energi, bilindustrin, och konsumentelektronik är några av de områden där Sigfox idag ser stora möjligheter. Man spår exempelvis att antalet uppkopplingar inom konsumentelektronik och smarta byggnader ökar till sammanlagt närmare 4,4 miljarder 2022.

Vill kicka igång IOT-revolutionen
Om IOT-aktörerna inte kan enas om en standard, är de däremot eniga om en sak: IOT-uppkopplingar är fortfarande för dyra för massmarknaden. Det instämmer Thomas Nicholls i.

– M2M (maskin-till-maskin) har blivit IOT men revolutionen har inte ägt rum, eftersom uppkopplingen kostar så mycket per enhet och dessutom kräver det mycket energi, säger han. Vi tror att vi kan kicka igång revolutionen.

Hittills har över 211 miljoner IOT-meddelanden skickats via Sigfox-nätverk. Energibesparingen, jämfört med att använda sig av ett traditionellt GSM-nät, uppgår idag till över 5,2 miljoner wattimmar, enligt Sigfox.

Thomas Nicholls hänvisar även till dagens priser för sim-moduler som är mellan 10 dollar och 40 dollar per styck. Genom att använda så kallade subgigahertz-transceivers kan Sigfox få ner priset till under två dollar. Dessa kräver dessutom väldigt lite underhåll, säger Nicholls.

*Med Blue Ocean-strategi menas en strategi som innebär att man skapar en ny marknad och de facto inte har, till att börja med, direkta konkurrenter. Samtidigt blir traditionella konkurrenters tjänster irrelevanta.

IOE - For Real 2015