Förtroende i botten

En tredjedel lurade av en mobiloperatör

Skulle du ta emot en hundralapp från en mobilabonnemnagsförsäljare? Foto: Vimla

Operatörernas rykte är fortsatt skamfilat, visar en ny undersökning.

Publicerad Uppdaterad

Inte ens en tredjedel, 31 procent, litar på mobiloperatörer. Ännu fler, 32 procent, säger sig ha blivit lurad av en. Det framkommer i en ny undersökning från operatören Vimla.

I anslutning till enkäten har man även utfört och filmat ett socialt experiment: en person klädd som mobilförsäljare försökte i centrala Stockholm stanna 1000 förbipasserande. Av de 116 som han började prata med vågade sju ta emot den hundralapp han erbjöd utan motprestation.

– Vi ville göra experimentet för att visa hur mobilbranschen grävt sin egen grav med lockerbjudanden och krångliga villkor, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.

Vimla startade i mars i år och är Telenors satsning på att med hjälp av billigt abonnemang utan bindningstid locka unga. I kompisaktigt tonfall utlovar man schysta villkor och raka rör. Motsvarande hos Tele2 är Comviq, Telia har Halebop och Tre startade förra året Hallon. 

Vimla och Johan Littorin har en poäng. Även om diverse dolda kameran-program troligen kan tillskrivas mångas skepsis är det utbredda missnöjet mot mobiloperatörer inte något nytt. Och det verkar inte bli bättre. Telekområdgivarnas sammanställning över 2013 visade att antalet klagomål på muntliga löften som aldrig infrias under året hade ökat med 36 procent. I juli i år gick  Post- och telestyrelsen (PTS) ut med att de mottog allt fler anmälningar om oönskade eller oklara avtal med operatörer.

Och i Svenskt kvalitetsindex (SKI) mätningar fortsätter siffrorna över kundnöjdhet att droppa. Enligt SKI:s nöjdkundindex betyder 75 en lyckad relation mellan företag och kund. Under 60 innebär det motsatta. När det kommer till mobilabonnemang för privatpersoner har branschen de senaste fem åren aldrig tagit sig över 70 - trots de "schysta" ungdomsabonnemnagen. Återstå att se om nystaratde Vimla och Hallon kommer lyckas ändra på det.

Har du någonsin känt dig lurad av din operatör?

På SKI:s nöjdkundindex betyder 75 en lyckad relation mellan företag och kund. Under 60 innebär det motsatta. Källa: Svenskt Kvalitetsindex

OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen är utförd av Snabba Svar på uppdrag av Vimla. Totalt deltog 1049 personer från hela landet i undersökningen som var webbaserad och pågick mellan 14-20 augusti. Felmarginalen är tre procentenheter.