Högsta vinsten någonsin

Iphone 6 gav Apple rekordkvartal

Vinst och Iphone-försäljning: Apple slog en rad rekord under sitt första kvartal 2015.

Publicerad Uppdaterad

Iphone 6-försäljningen gick som tåget under 2014:s senaste tre månader (första kvartalet 2015 enligt Apples räkenskapsår). Resultat: aldrig tidigare har Apple redovisat en sådan enorm kvartalsvinst: 18 miljarder dollar. Vinsten ökade alltså med över 37 procent jämfört med samma period år 2013 (13,1 miljarder dollar). Omsättningen ökade samtidigt med 29,5 procent till 74,6 miljarder dollar (57,6 miljarder dollar).

34 000 sålda Iphone per timme
Bakom monsterresultatet ligger främst försäljningen av Iphone, i synnerhet nya modellen Iphone 6. Apple sålde sammanlagt 74,5 miljoner Iphone – motsvarande 34 000 lurar i timmen – den högsta försäljningssiffran under ett kvartal. Det är vidare en ökning med 45 procent jämfört med motsvarande period året innan. Då sålde Apple 51,0 miljoner Iphone. Under föregående period (juli-september 2014) sålde Apple 39,2 miljoner Iphone. Även omsättningsmässigt är ökningen svår att slå: 57 procent på årsbasis till en omsättning på 51,1 miljarder dollar.

Detta innebär att Iphone står för över 68 procent av Apples totala kvartalsomsättning.

En slutsats man kan dra är att Apples val att bredda ut sitt sortiment med större skärmstorlekar föll rätt ut. Detta inte minst i Kina där tillverkaren erövrat första platsen, före Xiaomi och Samsung, trots högre enhetspriser. Att Apple under kvartalet lyckades höja snittpriset på Iphone med i snitt 50 dollar verkar inte heller varit ett hinder för försäljningen.

Även Mac-försäljningen ökade, med 9 procent omsättningsmässigt och med 14 procent enhetsmässigt. Omsättningen av tjänster via App Store ökade också med 9 procent.

Mindre bra för Ipad
Apple sålde fler Ipads under första kvartalet 2015 (21,4 miljoner enheter) jämfört med fjärde kvartalet 2014 (12,3 miljoner). Men jämför man med första kvartalet 2014, vilket är julförsäljningskvartalet, så minskade antalet sålda Ipad med 18 procent, och omsättningen med 22 procent. Det tyder på en fortsatt avmättning av surfplattemarknaden.

Nya produkter behövs
Apple har lyckats mycket bra med Iphone-sortimentet. Kvartalssiffrorna visar samtidigt en betydligt lägre tillväxt inom Mac-datorer och till och med ett väsentligt fall av Ipad-försäljningen. Man skulle även kunnat räkna med något större tillväxt inom tjänsteverksamheten. 

Med tanke på Apples beroende av Iphone-sortimentet – vilket i och för sig går bra – är det rätt tajming för Apple att kommersialisera nya produkter och tjänster, diversifiera sitt utbud och bygga ut sömlösa tjänster. I april kommer den första, i form av Apple Watch. Utvecklingen av Apple Pay och Ibeacon-baserade tjänster blir ytterligare två andra områden att bevaka framöver.