Annons

Mobilt magplask

Smartphones bakom Sonys brakförlust

Sony Xperia Z3-serien. Foto: Maurizio Pesce

1000 personer tvingas gå när Sonys förlust femdubblas.

Publicerad Uppdaterad

Det var i går som den japanska elektronikjätten gick ut med att man sänker sin helårsprognos från en förlust på tre miljarder kronor (50 miljarder yen) till 15 miljarder kronor (230 miljarder yen). Orsaken är att bolaget har tvingats skriva ner värdet på sitt affärsområde mobil kommunikation med närmare 12 miljarder kronor (180 miljarder yen).

Med nedskrivningen kommer också en ny strategi: att fokusera på stabilitet och vinst snarare än aggressiv tillväxt.

Fokus på premium
– Den här revideringen inkluderar att förändra strategin för affärsområdet mobil kommunikation i vissa geografiska områden, att fokusera på premiumsegmenetet och att minska på antalet modeller inom mellansegmentet, skriver Sony. 

Bara så sent som förra året var det mobildivisionen som genererade mest vinst till Sony. Sedan dess har det gått utför, särskilt i Kina där Huawei och Xiaomi seglat upp som storspelare just genom att kunna erbjuda mobiler med premiumfeatures till mellanklasspris. I augusti i år tog sig Xiaomi till och med in bland världens fem största smartphonetillverkare.

I USA har Sony samtidigt aldrig lyckats ta sig in på en marknad dominerad av Apple och Samsung och där de största operatörerana Verizon Wireless and AT&T inte har haft Sonys mobiler i sitt utbud. 

– Utvecklingen är dramatisk på den här marknaden gällande produkter, pris och service. Vi måste granska situationen noggrant och försöka forma organisationen så vi kan möta de här förändringarna, sa Sonys vd Kazuo Hirai enligt New York Times under en presskonferens. 

1000 personer sparkas
Som en del av den nya organiseringen kommer 1000 personer, närapå 15 procent av mobilsegmentets personalstyrka, att tvingas gå, sa Kazuo Hirai. För första gången sedan Sony 1958 börsnoterades kommer man inte heller betala ut någon utdelning till ägarna.  

Tidiare i år sålde Sony sin förlusttyngda datorenhet och omorganiserade hela sin företagsstruktur – inte minst för att försöka rädda sin tv-avdelning. Vilket alltså inte tycks ha hjälpt. Samtidigt torde att ge upp mobiltillverkningen inte vara ett alternativ. Smarta telefoner är i alldeles för stor utsträckning utgångspunkt för de wearables, tv-spel och uppkopplade hem som ett företag som vill vara med och leka på samma planhalva som Samsung och Apple måste erbjuda. Vilket Sony vet om.

– Vi ser vår mobilverksamhet som en av våra kärnverksamheter, slog Kazuo Hirai fast. 

Källa