https://www.mobil.se/mobilbusiness/marknad/svalt-phabletintresse-i-sverige
557251
Snabbskiftande storlektstrender

Svalt phabletintresse i Sverige

Samsung Galaxy Note 3 och iPhone 4. Foto: Kārlis Dambrāns
[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/Samsung%20galaxy%20Note%203%20vs%20iPhone%204%20-%20K%C4%81rlis%20Dambr%C4%81ns.jpg?itok=-aYcxJ9l', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/Samsung%20galaxy%20Note%203%20vs%20iPhone%204%20-%20K%C4%81rlis%20Dambr%C4%81ns.jpg?itok=NdxlNwGK', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/Samsung%20galaxy%20Note%203%20vs%20iPhone%204%20-%20K%C4%81rlis%20Dambr%C4%81ns.jpg', w: 640, h: 427, title: 'Samsung Galaxy Note 3 och iPhone 4. Foto: Kārlis Dambrāns ' },]
Tillväxtmarknader vill ha större skärmar, svenskar håller hårt i sina Iphones.

Enligt it-konsultföretaget Accentures årliga, globala konsumentundersökning Digital Consumer Survey är det en phablet som gäller i år – men inte i Sverige. Närapå en tredjedel, 31 procent, av 23 000 tillfrågade i 23 länder planerar att de kommande månaderna köpa en phablet.

Bara 1 av 10 svenskar vill ha stor skärm
Av de som säger sig införskaffa en smartphone innan årets slut svarar nästan häften, 48 procent, att telefonen ska vara en phablet. Det här intresset syns tydligast på tillväxtmarknader. I Indien, Kina och Sydafrika säger 67, 66 respektive 65 procent att den kommande mobilen blir en phablet. Motsvarande siffra i Sverige är 13 procent.

Värt att notera är att enligt Accenture är en phablet en mobil med en skärm på minst 6,3 tum – vilket få modeller som kallas phablets har. Samsungs Galaxy Note 3 har exempelvis en skärmstorlek på 5,7 tum. Men en generell trend kan ändå skönjas.

– På global nivå ser vi ett växande intresse för större skärmar, säger Niclas Poldahl, ansvarig för affärsområdet Media & Entertainment på Accenture i ett pressmeddelande. 

– Bland svenskarna är intresset emellertid inte lika starkt, vilket delvis kan förklaras av Iphones starka position på den svenska marknaden, fortsätter han. 

Niclas Poldahl varnar också för att då konsumenter byter ut sina tekniska prylar i allt högre takt gäller det för tillverkare att hänga med i svängarna för att inte stå med en nylanserad – och samidigt utdaterad produkt. 

Andra regler för Apple
Det är dock något som inte riktigt bruka gälla Apple, tillverkaren av den Iphone som Niclas Poldahl pekar ut som många svenskars favorittelefon. Apple brukar snarare vara sen på bollen. Det fanns mp3-spelare innan Ipod, surfplattor innan Ipad och smarta telefoner innan Iphone. Ändå har Apples produkter lyckas sätta helt nya standards inom respektive kategori. 

Tisdagen den 9 september är det dags för Apples årliga lanseringsevent. Sedan länge förväntas teknikjätten då släppa sin Iphone 6, vilken förmodas komma i en större 4,7-tumsmodell och kanske även med en 5,5-tumsskärm. Måhända kommer då svenskarnas inställning till phablets förändras – utan att de behöver släppa greppet om sina Iphones.