-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Generationsskifte
Mobil marknadsföring tar över

Snart står mobila annonser för över hälften av all marknadsföring, säger marknadschefer.
35 procent av världens marknadschefer tror att de om fem år kommer att lägga över hälften av sin marknadsföringsbudget på mobila kanaler. Det framkommer i undersökningen “Time for digital transformation. Or risk being left on the sidelines”, gjord av konsultfirman Accenture.
Mobil tilltro ökar
Det är för fjärde året som Accenture släpper sin CMO Insight-rapport, och tilltron till digital marknadsföring, inte minst mobil sådan, går spikrakt uppåt. 58 procent av de tillfrågade marknadscheferna anser i dag att mobil marknadsföring är effektiv eller mycket effektiv – jämfört med 50 procent för två år sedan.
Just inom mobil marknadsföring går det också att att urskilja en betydande skillnad mellan olika åldersgrupper. Sju av tio marknadschefer under 50 år menar att mobila kanaler är viktiga för att nå konsumenter och samarbetspartners, medan färre än fem av tio över 50 år anser detsamma.

Generationsskifte på gång
Det är en generationsfråga, menar Accenture, och pekar på att 38 procent av de marknadschefer som har vuxit upp med digitala kanaler, de under 35 år, lägger stor vikt vid mobil marknadsföring. Av de som är äldre än så anser endast 18 procent att mobila kanaler är avgörande för en framgångsrik kampanj.
– För yngre marknadsförare är mobilt inte en kanal, det är en livsstil, slår Accenture fast.
OM UNDERSÖKNINGEN
CMO Insights bygger på svar från 581 marknadschefer i elva länder och inom tio branscher. De har har besvarat frågor om sin syn på hur marknadsföringslandskapet kommer att förändras den kommande femprsperioden.