-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Ska öka antalet mobila betalningar
Hem till gården får kontaktlösa betalningar
Miljontals tittare ska lockas till tap-to-pay.
Du har läst rätt, brittiska serien Hem till Gården, Emmerdale, och även konkurrenten Coronation Street, ska mobiliseras och får nu kontaktlösa betalningar. Här kommer inte brittiska tittare kunna köpa det som finns i tv-rutan utan det är affärerna i serien som utrustas med terminaler för kontaktlösa betalningar. Bakom lösningen står Visa Europe som sägs ha betalat ett sexsiffrigt belopp (i brittiska pund) för att kontaktlösa kortbetalningar, även kallat tap-to-pay, ska visas i tv-rutan under en nio månaders period. Det innebär en produktplacering som ses av i snitt 5–8 miljoner tittare per avsnitt och serie.
I en kommentar till Communications industry magazine säger Visa Europes chef för Storbritannien och Irland att butikerna i serierna är perfekta för kontaktlösa betalningar då de tar emot många transaktioner med små belopp.
Intresset för mobila betalningar är stort i Storbritannien, enligt 451 Research (Yankee Group), med så många som 80 procent som säger sig vara intresserade av eller har använt en sådan lösning. Antalet konsumenter som faktiskt använt mobila betalningar under senaste tre månaderna ligger dock på betydligt lägre 15 procent. Andra sammanhang där mobila betalningar har nått längre är bank i mobilen (48 procent har använt en sådan under senaste tre månaderna), mobil handel (28 procent) och mobila kuponger (18 procent).