Guide: Mobilize your business

Beacons eller app: sätt användarna först

Foto: Liseberg

Liseberg, Försäkringskassan och Länsförsäkringar Bank skapar förtroende och nöjdare kunder – och ser resultat i bokföringe

Publicerad Uppdaterad

När Liseberg i somras testade Ibeacons hade man varken användningsområdena eller nyttan helt klara för sig. Men en sak var säker, att de bluetoothbaserade sändarna skulle fokusera på att öka kundvärdet och inte användas för reklam. – Det känns lätt för privat. Vi vill inte hoppa ner i folks ficka med en massa budskap, säger Katarina Kolb, ansvarig digitala kanaler på Liseberg.

Katarina Kolb, ansvarig digitala kanaler på Liseberg

Istället testade nöjesparken hur länge besökarna stannar i parken, samt kötiden för tre attraktioner, något som idag mäts manuellt. Resultaten blir både mer exakta och billigare, enligt Kolb.

Omtänksam information ökade försäljningen

Liseberg provade också att påminna besökare utanför att de som hade bokat entrébiljetter online går före i inträdeskön. Och välvillig information istället för påträngande reklam gav utdelning – direkt.
– De som då kom ställde sig längst bak och fick ett meddelande om att de som har köpt biljett online får gå före. De köpte inträde direkt, i mobilen. Och då hade vi inte ens en länk till biljettförsäljningen i pushnotisen.

Den kartläggning som Ibeacontekniken möjliggör av hur nöjesparkens gäster rör sig kan i framtiden påverka hur Liseberg bygger ut parken.

Genomtänkt mobilapp ger resultat
Länsförsäkringar Bank och Försäkringskassan valde för sin del att satsa på en mobil app för att öka kundvärde och användarnytta. Där gäller först att  förstå kunderna. Det som Försäkringskassan ville  förstå var varför kunderna fortsatte att ringa till myndigheten för att fråga vad som hände med deras ärende och när pengarna skulle komma. Information som redan fanns på webbens Mina Sidor, säger Karin Andersson, chef på enheten för Tjänsteutveckling på Försäkringskassan.

Karin Andersson, chef på enheten för Tjänsteutveckling på Försäkringskassan

Omfattande kundintervjuer gav Länsförsäkringar Bank och Försäkringskassan svar på sina frågor.
– En stor del handlade om att bygga upp förtroendet för Försäkringskassan. Och då behövde vi finnas där kunderna finns, säger Karin Andersson.

800 000 har laddat ner Försäkringskassans app
Genom att göra sparande relevant och överskådligt och lättillgängligt i den egna appen ökade Länsförsäkringar Bank antalet kunder med uppsatta sparmål snabbt. Nu har var tionde kund skapat ett sparmål i appen, enligt Susanne Bergh, chef för digitala kundmöten på Länsförsäkringar Bank. Försäkringskassans app fick ett lika varmt mottagande, vilket har hållit i sig.
– Nu har vi ungefär 800 000 nedladdningar. Vi har ökat självbetjäningsgraden från 62 procent till 83 procent idag, säger Karin Andersson.