20 dagar kvar

Viewbox VR-mask succé på Kickstarter

Svenska Evomades hopfällbara neoprenmask förvandlar din smartphone till en 3D-skärm.

Publicerad Uppdaterad

Viewbox är senaste svenska tillskottet under crowdfunding-himlen, med en pågående kampanj på Kickstarter som redan nu överträffat sitt ursprungliga mål på 80 000 kronor.

Utvecklat av Evomade, Viewbox är en hopfällbar virtuell verklighetsmask i neopren som låter dig uppleva filmer och smartphone-applikationer i 3D. Med den kan du exempelvis titta på 2D- och 3D-filmer eller uppleva appar på ett nytt sätt.

En rad svenska uppstartsbolag har under senare tiden valt crowdfunding som ett sätt att finansiera produktionen av sina produkter samt direkt nå ut till kunder. Bland dessa finns Shortcut Labs Flic, vars lyckade Indigogogokampanj fortfarande pågår, Form Devices Point, som valt Kickstarter eller Epickals Earin som även de valt Kickstarter, med goda resultat

Viewbox går åt samma håll: med 20 dagar kvar har redan 340 backat upp produkten med en finansiering på 124 733 kronor, mot det uppsatta målet på blyga 80 000 kronor. Evomade har tidigare haft stöd från ALMI i form av bland annat affärshandläggare, samt hjälp från Göran Manneberg, som jobbar som docent på KTH, till att välja ut Viewbox linser. Viewbox ska produceras i Sverige.

Simon Josefsson, skaparen av Viewbox, är självfallet nöjd med hur kampanjen hittills gått:
– Vi har fått otroligt stöd från både backare och intresserade av området i stort, inte bara finansiellt utan även med feedback och framtida mycket intressanta samarbeten. Virtual Reality-industrin i stort är ett riktigt härligt område att vara inblandad i nu där mycket innovationer sker, säger han till Mobilbusiness.

Att välja mellan finns de två stora plattformarna Kickstarter och Indiegogo, samt även Fundedbyme, där man erbjuder andelar i ett företag mot finansiering samt sedan några dagar en hybrid plattform, Crowded Rocket, en crowdfunding-plattform med inkubatorsinslag. 

För Viewbox föll valet av plattform på Kickstarter för att flest använder och känner igen det, säger Simon Josefsson. 
– Kravet är att ha en tydlig presentation av sitt projekt och identifiera sig så folk vet vem man är. Ett annat krav är också att leverera produkten, något som vi inte har några problem med då offertprocessen gjorts och CAD-filer för produktion är klara. Viewbox är bland annat designad för att vara mycket enkel att producera, säger han.

Att distribuera en okänd produkt är ofta svårt och där kan crowdfunding vara ett bra sätt att hitta båda pengar och en distributionskanal, det vill säga nå kunder utan att vara beroende av distributörer. Utan befintlig och bevisad distribution är det nämligen ofta svårare att söka finansiering.
– Ett lån kräver helst ett bevis för en order. I dagsläget är det svårt att sälja in denna typ av produkt till grossister då de inte sett hur det gått för någon annan liknande produkt i affärer. 

Vad har ni för mål med kampanjen?
– Grundmålet är att få Viewbox i produktion så vi kan dela med oss av vad vi har gjort. Målet är också att vara delaktig i att utveckla framtidens teknik och sätt vi interagerar med digital media. Vi ser det som ett oundvikligt teknikskifte mot att bära visaliserings-teknik över ögonen. Detta kommer först bli acceptabelt av större massan när produkten ser ut som vanliga glasögon. Viewbox är en start för Evomade att ha möjligheten att fortsätta denna utveckling.

Kampanjen kommer att pågå ytterligare 20 dagar men redan nu har första målet om 80 000 kronor överträffats. Enligt Simon Josefsson berör framgången på huvudsakligen fyra saker:
– För det ena vi har jobbat hårt och väldigt mycket. För det andra, vi har inte nöjt oss med den första lösningen på ett problem för att spara tid utan konstant ifrågasatt om det var rätt. För de tredje måsta man bryta ned frågor i beståndsdelar för att bygga upp lösningar från grunden. Sist: undvika dogma i alla frågor; formgivning, ergonomi, tillverkning, presentation, omvärldsrelationer med mera.

Nästa steg för Viewbox handlar om att producera Viewbox och fortsätta med att knyta kontakter, säger Simon Josefsson. 
– Efter leverans av Viewbox påbörjas mer ingående forskning och utveckling för nästa steg, vilket kan ta år att slutföra. Alla bidrag vi får kommer främst att gå till produktion, men stöden vi får bygger också upp ett hållbart företag framöver och skapar jobb.

Så fungerar Viewbox
Viewbox är en hopfällbar mask i neopren i den du monterar din smartphone. Du kan sedan titta genom två linser och med hjälp av olika appar får en 3D-upplevelse. Mobilens sensorer känner av hur huvudet rör sig och du kan titta up, ned, åt sidan i en virtuell värld. Virtuell realitets apparna levererar också en 3D-upplevelse.

Viewbox påminner en del om Google Cardboard, med vissa skillnader, vilka Evomade tydliggör på sin Kickstarter-sida. Bland annat har Viewbox större linser, är hopfällbart och fungerar med större telefoner. Dessutom sitter masken fast och är, tack vare användningen av neopren tvättbar.

Mer information om Viewbox hittar du här  och mer information om Viewbox Kickstarter-kampanj hittar du här.