-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Nytt betalsystem
De sköter SL:s mobila biljetter

Nu är det klart vilka som kommer sköta mobila biljetter för Stockholms lokaltrafik.
Enligt SL består sex procent av deras intäkter av SMS-biljetter för att kunna åka någonstans. Översatt i pengar landade det på 332 miljoner i intäkter för det området allena. Men när operatörerna tidigare i år meddelade att framtida SMS-betalningar, som SL:s SMS-biljetter bygger på, framöver ska gå via den gemensamma satsningen Wywallet hoppade SL av tåget. Istället skulle en egen lösning upphandlas, till ett värde av 30 miljoner. Den främsta anledningen ska ha varit att sänka utbetalningarna till operatörerna för att på så sätt få behålla mer pengar själva.
Det blev Samtrafiken som till slut tog hem avtalet och SL:s nya system beräknas vara i drift den första februari nästa år. Än är det dock inte klart hur det hela kommer att fungera, men det verkar som att kunder för de nya SMS-biljetterna kommer behöva registrera sig via SL:s hemsida. Samtidigt ska systemet innehålla teknik för enkel avläsning av biljetten vid spärrarna, något som borde minska de fejkade SMS-biljetterna.