I fjol spenderade svenskarna tre miljarder kronor på prenumerationstjänster till sina mobiler och surfplattor, tjänster som Spotify, Deezer, Netflix eller Viaplay. Årets skörd för prenumerationstjänster uppgår till inte mindre än fem miljarder kronor och hela 40 procent av svenskarna har idag någon form av prenumerationstjänst till en mobil enhet. Populäraste av alla tjänster är musiktjänster, vilka är dubbelt så populära som streaming av film och TV-serier. – Streamad musik i mobilen har länge haft ett försprång. Men videotjänsterna lär knappa in och ta allt större del av kakan, i takt med att utbudet av streamad film ökar, fler svenskar väljer mobiler med större skärmar och fler går över till det snabbare 4G-nätet, säger Susanne Holmström, försäljningschef för konsumentmarknad på Tele2, i ett pressmeddelande.
Undersökningen som ligger till grund för siffrorna genomfördes av Sifo på uppdrag av Tele2 i oktober 2014. 1081 svenskar i åldersgruppen 15 till 79 år svarade på Sifos frågor.
En tredjedel spenderar 200 kronor i månaden Cirka 38 procent, vilket motsvarar över 1,1 miljoner svenskar, spenderar en hundring i månaden på mobila prenumerationstjänster. Den totala summan blir därmed över 1,3 miljarder kronor årligen bara på det. Men närmare en tredjedel lägger 200 kronor i månaden på sådana tjänster, motsvarande över 1,1 miljoner kronor.
Sammanlagt spenderar över tre miljoner svenskar över fem miljarder kronor på prenumerationstjänster i mobilen och plattan per år, enligt Sifos uppskattning.