-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Amerikansk undersökning
Allt fler letar jobb via mobilen
Smartphones blir en allt viktigare plattform för att hitta jobb - men långt ifrån alla rekrykteringsajter är mobilanpassade. Det visar en ny amerikansk studie.
Analysfirman Pew Research Center har nyligen tittat på vilka plattformar som amerikaner använder när de söker nytt jobb.
Majoriteten av deltagarna i undersökningen - cirka 79 procent - upgger att webben är den första kanal man vänder sig till när man letar efter jobb.
Nästan var tredje person - drygt 28 procent - säger dessutom att de surfar efter arbetsannonser på sina smarta mobiltelefoner.
Av de som kollar efter jobb på mobilen har hälften använt luren för att försöka fylla i ett ansökningsformulär. Men Pew:s undersökning visar att många rektryteringsplattformer inte har mobilanpassat alla delar av sina sajter - vilket kan skapa problem för användarna.
"Nära hälften av alla som letar jobb via mobilen har haft problem med att kunna ta del av innehållet i jobbannonser på grund av det inte var anpassat för att tittas på i en smartphone", säger en representant från Pew i ett pressmeddelande.
Studien visar också att sociala medier blir ett allt vanligare verktyg för de som letar efter jobb. Totalt 13 procent av de som var med i undersökningen hävdar att postningar man gjort på sociala medier i slutänden hjälpt dem att hitta anställningar.
Intressant är användningen av sociala nätverk inte bara är begränsad till unga.
"Yngre användare är särskilt aktiva på dessa plattformar, men även många äldre drar nytta av sociala medier när man leter efter arbete", konstaterar Pew.