Mobil inloggning

Allt fler verifierar med Facebook

Just nu pågår ett stort skifte mot inloggning som antingen bygger på eller stöds av användarens Facebook-konto. Förfarandet är lika enkelt som det är kontroversiellt. Vi tittar närmare på startupbolagen Spotify och Izettle.

Publicerad Uppdaterad

Allt fler tjänsteleverantörer har den senaste tiden valt att tvinga sina användare att logga in med hjälp av Facebook eller koppla inloggningen till det sociala nätverket Facebook. Det är alltså inte längre frågan om en frivillig koppling – nu används Facebook-kontot som en del i verifieringsprocessen och som en integrerad del av kundupplevelsen.

Spotify, som tillkännagav ett djupare samarbete med Facebook under förra veckans F8-konferens inför nu obligatorisk Facebook-koppling för samtliga nya användare. Befintliga Spotify-användare som inte kopplat Facebook till sitt konto kan ännu så länge fortsätta använda tjänsten som förut. Nya användare som vill teckna ett abonnemang hos Spotify måste från och med nu också ha ett Facebook-konto.

Enligt Spotifys grundare Daniel Ek, är den integrationen med Facebook en strategisk åtgärd:

- Musik är socialt, och vi är fast övertygade om att inspiration till mer musiklyssnande har stora fördelar av Facebook. Det här är otroligt kraftfullt, Spotifyanvändare som kopplat sitt konto mot Facebook lyssnar inte bara på mer musik, utan har också en större variation i sitt lyssnande. Det har dessutom visat sig att de är mer än dubbelt så intresserade av att betala för musik, förklarade Ek under Facebook-konferensen F8 som hölls förra veckan.

För startupbolaget Izettle, som reglerar kortbetalningar med hjälp av en Iphone-app, är det dock inte bara de utökade funktionerna som lockar. Bolaget använder också inloggningen som ytterligare en säkerhetsnivå. Mobil Business träffade Izettles grundare och VD Jacob de Geer, som även var med och drog igång annonsnätverket Tradedoubler:

- Vi ser Integrationen av Facebook som en del av vår kundkännedomsprocess. Finansinspektionen kräver att alla kreditinstitut vet vilka deras kunder är. Traditionella banker kräver personlig närvaro och tar en UC-kontroll av en kund som vill öppna ett konto. Vi har helt digitaliserat den processen osh tillämpar  mail-verifiering och mikro-transaktioner, precis som Paypal. Facebook utgör ytterligare en extra nivå av säkerhet för otillbörligt användande för privatanvändare, men det har också en praktisk förklaring. Facebook används som en integrerad del av användarupplevelsen, exempelvis använder vi köparens profilbild och annan information från Facebook för att förenkla registreringen och användandet.