-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Slut på annonsavbrott
Allt mobilare Youtube snart utan reklam

Hälften av alla Youtube-klipp tittas på i mobilen – och kan snart vara reklamfria.
50 procent av Youtubes tittarsiffror kommer från mobila enheter. Det avslöjade Youtubes vd Susan Wojcicki under konferensen Code/Mobile. Senast företaget delade med sig av sin tittarstatistik var för ungefär ett år sedan och då låg den mobila trafiken på 40 procent.
– Mobilt är superviktigt. Det är viktigt för alla branscher, sa Susan Wojcicki.
Youtubes ökade mobila användarantal i kombination med att att flera andra mobila appar erbjuder sina användare reklamfria prenumerationstjänster förklarade Susan Wojcicki vara anledningen till att Youtube nu undersöker möjligheten att lansera en reklamfri betaltjänst.
– Det är nära förestående. Det kommer att komma tillfällen när folk säger ‘jag vill inte se annonser’, sa Susan Wojcicki.
Möjligheten att använda Youtube gratis och reklamfinansierat kommer dock att finnas kvar, underströk hon.
För de svenska företag som ser sina Youtube-annonser därmed nå allt färre kan tilläggas några lugnande ord: Enligt konsultfirman Mediavision fortsätter Youtube inte bara att vara den största webb-tv-tjänsten i Sverige, kanalen växter dessutom i alla åldersgrupper. Både räckviddsmässigt är Youtube, med 1,3 miljoner dagliga tittare, överlägset störst, och även sett till andelen totalt konsumerade minuter dominerar kanalen. Youtubes 25 procent av allt webb-tv-tittande är ungefär vad SVT, TV4, MTG och SBS Discovery står för tillsammans online, enligt Mediavision.
MOBILIZE YOUR BUSINESS
Hör Expedia berätta om kunders förändrade mobila beteenden på Mobilbusiness heldagskonferens Mobilize Your Business. Säkra din plats redan i dag – köp biljett här.