Kina större än Europa

Allt om Apples rekordkvartal

Iphone och Kina blir allt viktigare för Apple. Och nya tjänster växer.

Publicerad Uppdaterad

Apple slog återigen rekord med sin senaste kvartalsrapport. Omsättningen ökade med 27 procent till 58 miljarder dollar, från 45,6 miljarder dollar jämfört med motsvarande kvartal förra året. Den totala nettovinsten blev 13,6 miljarder dollar, upp från 10,2 miljarder dollar. Företagets bruttomarginal ökade på kuppen till 40,8 procent, från tidigare 39,3 procent. Apple har dessutom en skattkista på 19,1 miljarder dollar. Pengar som kanske kan användas till nya förvärv; Apple har nämligen köpt upp 27 företag under de senaste sex kvartalen.

Rekord i Kina och på tillväxtmarknader
Av omsättningen kom 69 procent från marknader utanför USA. Där växte Kina och andra tillväxtmarknader starkt. Kina blev nämligen för första gången Apples näst största marknad och stod för 29 procent av den totala omsättningen. På ett år ökade omsättningen i Kina med hela 71 procent. Där slog även Apple rekord vad gäller försäljningen av Ipad. I Asien, närmare bestämt Taiwan, Korea, Singapore och Vietnam, fördubblades Iphone-försäljningen på ett år. På tillväxtmarknaderna som helhet ökade antalet sålda enheter med 63 procent.

Europa stod för 21 procent av Apples totala omsättning. I Tyskland och Turkiet ökade Iphone-försäljningen med hela 80 procent på ett år. Samma ökning rapporterades i Kanada och Mexiko. Den europeiska marknaden fortsätter att vara en viktig marknad för Apple, påpekade Apples vd Tim Cook, vid presentationen av rapporten på tisdagen. Apple ska nämligen investera två miljarder dollar i datacenter i Denmark och Irland. Hittills har dessutom Apple betalat ut 7,5 miljarder dollar till europeiska utvecklare, fortsatte han.

Iphone allt viktigare för Apple…
Bakom den starka omsättningstillväxten står försäljningen av Iphones och Mac-datorer samt i App Store.

Jämfört med motsvarande kvartal förra året sålde Apple 40 procent fler Iphone: totalt 61,1 miljoner enheter (43,7). Under perioden ökade omsättningen med hela 55 procent till 40,2 miljarder dollar (26,0). Siffrorna innebär att det genomsnittliga omsättning per enhet under perioden ökat med cirka 10 procent. 

Iphone-försäljningen stod under Apples andra kvartal (första kvartalet enligt kalenderåret) för över 69 procent av den totala omsättningen. För ett år sedan var motsvarande siffra 57 procent. Med andra ord väger Iphone allt tyngre i Apples affär.

…men nya tjänster växer
Det som Apple satsar på är nya enheter som Apple Watch och nya tjänster som Apple Pay, Health Kit och Research Kit, och även sedan tidigare App Store. Enligt Tim Cook har de första resultaten sedan lanseringen av de nya tjänsterna varit mycket positiva samtidigt som App Store haft sitt hittills bästa kvartal. 

Tjänster, där bland annat App Store och Apple Pay ingår, stod för 8,6 procent av omsättningen. För sin del ökade omsättningen i App Store med 29 procent på ett år. App Store omsatte dessutom 70 procent mer än Google Play under kvartalet, enligt App Annie.

Tim Cook passade även på att säga att det redan nu finns 3 500 appar till Apple Watch: det kan jämföras med 500 när den första Iphonen lanserades. Det finns också 1 000 appar tillgängliga till Health Kit. Även Apple Pay fortsätter att växa, sa han, med fler försäljningsställen som accepterar tjänsten. Vidare har 60 000 användare redan signat up sig till Research Kit.

Ipad fortsätter att minska
När det kommer till surfplattan Ipad ser det lite annorlunda ut. Både antalet sålda enheter och omsättningen minskade jämfört med andra kvartalet 2014, med 23 procent respektive 29 procent. På Mac-sidan finns det tillväxt, men långt ifrån lika stark som på Iphone-sidan. Antalet sålda enheter ökade med 10 procent och omsättningen med 2 procent, vilket Apple anser vara ett bra resultat med tanke på att marknaden för PC spåddes minska med 7 procent under perioden. Ipad stod, under andra kvartalet 2015, för 9 procent av Apples totala omsättning och Mac-datorer för 9,6 procent.