-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
Endast för USA
Amazon har öppnat sin app-butik

Nu har Amazon slagit upp portarna till sin app-butik och det är tydligt att man valt en annan inriktning än Google.
Med Rio-upplagan av Angry Birds som paradnummer har Amazon börjat sälja appar i sin egen app-butik. Den främsta konkurrenten är Googles Android Market. Samtidigt har Amazon valt namnet Appstore, där likheten medd Apples App Store är uppenbar.
Till lanseringen har man skaffat sig en tidsbegränsad ensamrätt på Angry Birds Rio, som användarna under det första dygnet dessutom kan ladda ner gratis. Tråkigt nog för bland annat oss svenska användare så har Amazon begränsat sig till att sälja appar enbart på den amerikanska marknaden. Som besökare möts man av ett meddelande om att man bara vänder sig till kunder i USA och eventuella planer på att ta bort den begränsningen är inget man informerar om.
Till skillnad från Android Market lovar Amazon att man har granskat alla appar innan publicering så det ska inte vara möjligt för utvecklare att publicera icke-fungerande appar eller att ta betalt för nonsens-appar. Det är också tydligt att man satsat på att göra det enkelt för användare som vill hitta en viss typ av app i en viss prisklass. I webbversionen har apparna placerats i någon av de 28 huvudkategorierna, varav flera sedan är indelade i underkategorier. Önskat pris kan man ange genom att kryssa för ett intervall eller själv ange en övre och en nedre gräns.
I Android-appen för Appstore är sökmöjligheterna inte fullt så omfattande, men även där kan man ange olika urvalskriterier.
Även för utvecklare innebär Amazon en väsentlig skillnad när det gäller prissättning. De kan ange ett pris som appen ska ha när den börjar säljas, men Amazon kan välja att justera priset nedåt och då är utvecklarna bara garanterade 20 procent av det urspungliga priset.
När det gäller namnet har både Apple och Microsoft protesterat. Apple menar att Amazon gör sig skyldiga till varumärkesintrång och även Microsoft har haft juridiska invändningar.