Annons

Tappar greppet om tidigare totala dominansen

Analysfirma: Apples marknadsandel i smartwatchsegmentet minskar

Apple har under lång tid varit dominerande i smartwatchsegmentet med sina Apple Watch-klockor. Men den dominansen börjar nu luckras upp. Det visar färska siffror från marknadsanalysfirman ABI Research, som tror att tendensen kommer att hålla i sig.

Publicerad Uppdaterad

Apples dominans i smartwatch-segmentet har varit näst intill absurd. En av många anledningar stavas Wear OS (tidigare Android Wear), som inte varit särskilt bra förrän på senare tid. Men förbättringar av både mjuk- och hårdvara från konkurrenterna har gjort att många andra märken nu har börjat ta en allt större del av kakan. Enligt analysfirman ABI Research så kommer segmentet som helet att växa från 40 miljoner levererade klockor 2018 till 99 miljoner år 2023. Samtidigt påpekar man att Apples marknadsandel under andra och tredje kvartalet 2018 minskat till 43,35 procent. Det är fortfarande en oerhört stor andel, men den minskar stadigt medan tillverkare som Fitbit, Huawei och Samsung går framåt. 

Lägre priser

ABI Research konstaterar att Apple Watch 4 är en mycket avancerad smartwatch och att den har en rad funktioner som många konkurrenter saknar. Å andra sidan är inte sällan konkurrerande produkter avsevärt billigare, och man menar att konsumenterna i allt högre utsträckning tycks väga finesser mot pris. Som ett exempel nämner man Samsungs Galaxy Watch, som har nästan alla de funktioner som Apple Watch 4 kan erbjuda – förutom EKG-mätning och falldetektion – men som ändå är över 1 000 kronor billigare och dessutom är kompatibel med Iphone. 

Källa