-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Konsumenter över 55 års ålder förväntas öka drastiskt
Analysfirma: Smartwatch-segmentet står inför ett starkt år i USA

Antalet amerikaner som äger en smartwatch kommer för första gången i historien att passera 10 procent av landets befolkning under 2019. Det förutspår analysfirman Emarketer.
”Fortsatta förbättringar av design och funktionalitet” uppges av Emarketer vara den stora drivkraften bakom den förväntade ökningen i smartwatch-segmentet i USA nästa år. Något mindre allmängiltigt pekar man på LTE-uppkoppling och nya hälsofunktioner som egenskaper som gjort att den stora massan i allt högre utsträckning kommer att lockas till segmentet. Just det senare tror man kommer att locka många köpare som är 55 år eller äldre. I det segmentet väntas en uppgång med hela 15 procent. Totalt kommer 11,1 procent av amerikanerna, eller 28,7 miljoner personer om man så hellre vill, att använda en smartwatch under 2019, om man får tro Emarketer. Man nämner även Apple Watch Series 4 som en viktig produkt i sammanhanget, inte minst till följd av klockans falldetektion och möjligheten till EKG-mätning.