-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Allt fler enheter får allt fler funktioner
Analysfirman: Apple kommer att tappa på växande smartwatch-marknad
Smartwatch-marknaden växer så det knakar och allt fler tillverkare förser sina smarta klockor med allt fler funktioner. Men Apples dominans på området med Apple Watch ser ut att avta, hävdar analysfirman ABI Research.
Apple har under lång tid haft en klart ledande position i segmentet smarta klockor. Dominansen är dock på väg att urholkas, menar ABI Research som jobbar med marknadsprognoser och strategisk vägledning kring teknologiutvecklingen. Segmentet som helhet förväntas växa från 40 miljoner levererade enheter i år till en bit över 108 miljoner under 2032. Samtidigt växer segmentet med träningsarmband också, men betydligt långsammare. Dagens 52 miljoner levererade enheter når fram till 2023 inte längre än till 67 miljoner, förutspår ABI Resarch.
Apple tappar marknadsandelar
Smartwatch-enheterna får allt fler funktioner, och många tillverkare som tidigare bara sysslat med renodlade träningsprodukter har börjat lansera sina egna smartwatch-enheter. Och allt fler konsumenter har redan börjat köpa andra märken än Apple Watch. Mellan sista kvartalet 2017 och första kvartalet 2018 tappade Apple Watch 14 procent av sin marknadsandel. Huruvida nyligen lanserade Apple Watch Series 4 kan vända på den trenden återstår att se. En tillverkare som kommer starkt som utmanare till Apple Watch är Fitbit.