Allt fler enheter får allt fler funktioner

Analysfirman: Apple kommer att tappa på växande smartwatch-marknad

Smartwatch-marknaden växer så det knakar och allt fler tillverkare förser sina smarta klockor med allt fler funktioner. Men Apples dominans på området med Apple Watch ser ut att avta, hävdar analysfirman ABI Research.

Publicerad Uppdaterad

Apple har under lång tid haft en klart ledande position i segmentet smarta klockor. Dominansen är dock på väg att urholkas, menar ABI Research som jobbar med marknadsprognoser och strategisk vägledning kring teknologiutvecklingen. Segmentet som helhet förväntas växa från 40 miljoner levererade enheter i år till en bit över 108 miljoner under 2032. Samtidigt växer segmentet med träningsarmband också, men betydligt långsammare. Dagens 52 miljoner levererade enheter når fram till 2023 inte längre än till 67 miljoner, förutspår ABI Resarch. 

Apple tappar marknadsandelar

Smartwatch-enheterna får allt fler funktioner, och många tillverkare som tidigare bara sysslat med renodlade träningsprodukter har börjat lansera sina egna smartwatch-enheter. Och allt fler konsumenter har redan börjat köpa andra märken än Apple Watch. Mellan sista kvartalet 2017 och första kvartalet 2018 tappade Apple Watch 14 procent av sin marknadsandel. Huruvida nyligen lanserade Apple Watch Series 4 kan vända på den trenden återstår att se. En tillverkare som kommer starkt som utmanare till Apple Watch är Fitbit. 

Källa