-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Allt fler enheter får allt fler funktioner
Analysfirman: Apple kommer att tappa på växande smartwatch-marknad
Smartwatch-marknaden växer så det knakar och allt fler tillverkare förser sina smarta klockor med allt fler funktioner. Men Apples dominans på området med Apple Watch ser ut att avta, hävdar analysfirman ABI Research.
Apple har under lång tid haft en klart ledande position i segmentet smarta klockor. Dominansen är dock på väg att urholkas, menar ABI Research som jobbar med marknadsprognoser och strategisk vägledning kring teknologiutvecklingen. Segmentet som helhet förväntas växa från 40 miljoner levererade enheter i år till en bit över 108 miljoner under 2032. Samtidigt växer segmentet med träningsarmband också, men betydligt långsammare. Dagens 52 miljoner levererade enheter når fram till 2023 inte längre än till 67 miljoner, förutspår ABI Resarch.
Apple tappar marknadsandelar
Smartwatch-enheterna får allt fler funktioner, och många tillverkare som tidigare bara sysslat med renodlade träningsprodukter har börjat lansera sina egna smartwatch-enheter. Och allt fler konsumenter har redan börjat köpa andra märken än Apple Watch. Mellan sista kvartalet 2017 och första kvartalet 2018 tappade Apple Watch 14 procent av sin marknadsandel. Huruvida nyligen lanserade Apple Watch Series 4 kan vända på den trenden återstår att se. En tillverkare som kommer starkt som utmanare till Apple Watch är Fitbit.