Från Google I/O

Android kommer till din bil

i slutet av året kommer du kunna köpa de första bilarna med Android Auto, Googles svar på Apples Carplay.

Publicerad Uppdaterad

Som väntat visade Google upp hur kopplingen till din bil kommer att se ut i framtiden om de får bestämma det hela. Android Auto kallar de satsningen och den, liksom allt annat som visades upp under I/O, bygger på nästa version av Android, Android L.


Den kompatibla bilen har dels en lite större skärm på instrumentpanelen för att visa upp data för dig, men även en knapp placerad på ratten som styr röststyrningen. Telefonen kopplas in med sladd och efter det syns alla dina egna inställningar och appar på bilens egna skärm, vilket gör att du kan ta med dig det hela till vilken kompatibel bil som helst.

Under eventet visades bland annat musiktjänsten Google Play Musik upp som specialanpassad för bilmiljön, vilket ska vara görbart genom ett fåtal rader kod i den befintliga appen. Har bilen en pekskärm kan du dels styra allt från den, men även via röststyrning.


Röststyrning finns givetvis i Google Maps också, där du enkelt kan tala in vart du ska och säga åt Android Auto att börja navigera dit. Med korten från Google Now ser du hur lång tid det beräknas ta och alla navigeringsinstruktioner visas såklart både på skärmen och talas ut.

Även meddelanden visades upp. Google själva använder Hangouts för det hela, men lovar att alla appar kan anpassas till det hela. När du får ett meddelande läser enheten upp det för dig och du kan själv välja att tala in ett svar genom röstknappen på ratten.

Under eventet talades det enbart om vilka biltillverkare som står bakom satsningen och hur det kommer att fungera med deras inbyggda system, men vi gissar att det inte tar lång tid innan tillverkare av lösa enheter stämmer in i kören också. Det ska dessutom bli väldigt intressant att se hur många av enheterna som stödjer både Android Auto och Apples Carplay. Även om respektive företag vill att du använder deras egna system kommer det antagligen bli mer eller mindre praxis att stödja flera system för att göra alla bilköpare nöjda.