-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Otippat användningsområde för Truedepth
Animoji-karaoke är den nya Iphone X-trenden

Har det börjat dyka upp klipp med animerade emoji-symboler som mimar till klassiska hits i ditt flöde på sociala medier? Du är inte ensam. Det är Iphone X-konceptet med så kallade Animojis som översköljer nätet – med karaoke-klipp.
Apple gjorde ett stort nummer av sina Animojis i samband med presentationen av sin nya telefon Iphone X. I korthet handlar det om emoji-symboler vars miner och ansiktsuttryck speglar användarens. Detta möjliggörs genom den Truedepth-teknologi med ansiktsscanning som telefonen är rustad med, och som framför allt används för augmented reality-applikationer och för autentiseringssystemet Face ID. Animojis är väl kanske det minst ”seriösa” användningsområdet. Samtidigt kanske ett av de roligaste. Åtminstone tycks det initala intresset för företeelsen vara enormt, då sociala medier nu svämmar över av klipp där Animojis sjunger populära låtar, ett slags Animoji-karaoke om man så vill.
Trenden inleddes av techreporter
Det var techreportern Harry McCracken som startade trenden. Han insåg att det vore kul att mima till en låt med en Animoji, och noterade även att man kan använda skärminspelnings-funktionen i IOS 11 för att göra betydligt längre klipp än vad som medges direkt i meddelande-appen där Animoji-symbolerna huserar. Efter att McCracken publicerat några klipp hakade andra användare på, och nu tycks fenomenet alltså ha blivit något av en trend. Många användare gör dessutom mer avancerade efterbearbetningar av klippen och lägger till både stämmer och effekter. Animojis må vara en gimmick med kort livslängd, men de skapar tvivelsutan en hel del marknadsföring åt Apple just nu.