-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Otippat användningsområde för Truedepth
Animoji-karaoke är den nya Iphone X-trenden
Har det börjat dyka upp klipp med animerade emoji-symboler som mimar till klassiska hits i ditt flöde på sociala medier? Du är inte ensam. Det är Iphone X-konceptet med så kallade Animojis som översköljer nätet – med karaoke-klipp.
Apple gjorde ett stort nummer av sina Animojis i samband med presentationen av sin nya telefon Iphone X. I korthet handlar det om emoji-symboler vars miner och ansiktsuttryck speglar användarens. Detta möjliggörs genom den Truedepth-teknologi med ansiktsscanning som telefonen är rustad med, och som framför allt används för augmented reality-applikationer och för autentiseringssystemet Face ID. Animojis är väl kanske det minst ”seriösa” användningsområdet. Samtidigt kanske ett av de roligaste. Åtminstone tycks det initala intresset för företeelsen vara enormt, då sociala medier nu svämmar över av klipp där Animojis sjunger populära låtar, ett slags Animoji-karaoke om man så vill.
Trenden inleddes av techreporter
Det var techreportern Harry McCracken som startade trenden. Han insåg att det vore kul att mima till en låt med en Animoji, och noterade även att man kan använda skärminspelnings-funktionen i IOS 11 för att göra betydligt längre klipp än vad som medges direkt i meddelande-appen där Animoji-symbolerna huserar. Efter att McCracken publicerat några klipp hakade andra användare på, och nu tycks fenomenet alltså ha blivit något av en trend. Många användare gör dessutom mer avancerade efterbearbetningar av klippen och lägger till både stämmer och effekter. Animojis må vara en gimmick med kort livslängd, men de skapar tvivelsutan en hel del marknadsföring åt Apple just nu.