-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Huawei bedyrar att man inte är ansvariga
Annonser på låsskärmen irriterar flera Huawei-användare

Flera användare av Huaweis telefoner har sedan några dagar tillbaka fått leva med annonser på låsskärmen till sina smartphones. Och missnöjet är förstås enormt.
För ungefär ett år sedan så drabbades flera Samsunganvändare av att det plötsligt dök upp annonser på låsskärmen på deras telefoner, någonting som orsakades av skadliga tredjeparts-appar. Huawei hävdar att det måste vara vad som skett även nu, då flera användare av både Huaweis och Honors telefoner slagit larm om samma sak. Annonserna har dykt upp på Huaweitelefoner i hela världen, även här i Europa. Och att användarna är ilskna kan man självfallet förstå, då man knappast vill se annonser och reklam på skärmen efter att man betalat dyra pengar för en telefon. ”Annonserna har inte initierats av Huawei. Vi uppmuntrar alla att kontrollera appinställningarna, eller följa allmänt tillgängliga instruktioner kring hur man plockar bort låsskärmsannonser” skriver Huawei i ett uttalande till sajten Digital Trends.
Det märkliga i sammanhanget är att annonserna har lagts till med automatik i telefonernas roterande bakgrundsgalleri, något som inte kännetecknat låsskärmsannonser som orsakats av tredjepartsappar förr. Annonserna ska dessutom inte vara begränsade till billigare telefonmodeller, utan dyker även upp på nyare flaggskeppsenheter. Det har hänt tidigare att tillverkare sålt annonsplats på låsskärmar till telefoner, men då har det också inneburit att man antingen informerat tydligt om det (vilket Xiaomi till exempel gjort) eller att man erbjuder en tämligen kraftig rabatt på hårdvaran.