-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Huawei bedyrar att man inte är ansvariga
Annonser på låsskärmen irriterar flera Huawei-användare

Flera användare av Huaweis telefoner har sedan några dagar tillbaka fått leva med annonser på låsskärmen till sina smartphones. Och missnöjet är förstås enormt.
För ungefär ett år sedan så drabbades flera Samsunganvändare av att det plötsligt dök upp annonser på låsskärmen på deras telefoner, någonting som orsakades av skadliga tredjeparts-appar. Huawei hävdar att det måste vara vad som skett även nu, då flera användare av både Huaweis och Honors telefoner slagit larm om samma sak. Annonserna har dykt upp på Huaweitelefoner i hela världen, även här i Europa. Och att användarna är ilskna kan man självfallet förstå, då man knappast vill se annonser och reklam på skärmen efter att man betalat dyra pengar för en telefon. ”Annonserna har inte initierats av Huawei. Vi uppmuntrar alla att kontrollera appinställningarna, eller följa allmänt tillgängliga instruktioner kring hur man plockar bort låsskärmsannonser” skriver Huawei i ett uttalande till sajten Digital Trends.
Det märkliga i sammanhanget är att annonserna har lagts till med automatik i telefonernas roterande bakgrundsgalleri, något som inte kännetecknat låsskärmsannonser som orsakats av tredjepartsappar förr. Annonserna ska dessutom inte vara begränsade till billigare telefonmodeller, utan dyker även upp på nyare flaggskeppsenheter. Det har hänt tidigare att tillverkare sålt annonsplats på låsskärmar till telefoner, men då har det också inneburit att man antingen informerat tydligt om det (vilket Xiaomi till exempel gjort) eller att man erbjuder en tämligen kraftig rabatt på hårdvaran.